Kvalitetsteknik GR (A), Internationell upplevelsekvalitet, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Internationell upplevelsekvalitet, 15 hp
Quality Technology and Management BA (A), Quality in the Experience Economy, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KV018G
- Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kvalitets- och maskinteknik
- Fastställd: 2009-06-04
- Senast ändrad: 2018-03-12
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten insikter och kunskap om hur ett antal av dagens ledande och nytänkande internationella upplevelseaktörer och upplevelseerbjudanden skapar värde och kvalitet för sina kunder. En kunskap som ska stödja studenten vid utvecklingen av morgondagens internationellt framgångsrika upplevelseerbjudanden.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Planera och genomföra studier av erbjudanden och aktörer inom den internationella upplevelseekonomin
- Identifiera faktorer som är kritiska för skapandet av kundvärde och upplevelsekvalitet hos ledande och nytänkande erbjudanden och aktörer inom den internationella upplevelseekonomin
- Redogöra för hur ledande och nytänkande erbjudanden och aktörer inom den internationella upplevelseekonomin skapar kundvärde och upplevelsekvalitet
- Visa förmåga att utifrån genomförda studier dra slutsatser och ge rekommendationer för framgångsrik utveckling av erbjudanden inom den internationella upplevelseekonomin.
Innehåll
De flesta av oss vill ha ett upplevelserikt liv och att uppleva saker ses som allt viktigare bland oss västerlänningar i allmänhet. Detta återspeglas naturligtvis även i vad vi efterfrågar som kunder. Vi vill inte längre att konsumtion skall lämna oss likgiltiga utan föredrar att personligen bli berörda, underhållna och engagerade. Konsumtion som ger nya minnen och är icke-ordinär framstår alltmer som morgondagens vinnare. Detta har börjat återspeglas i att företag i ökad grad strävar efter att erbjuda sina kunder upplevelser snarare än bara konventionella produkter och tjänster. Att framgångsrikt utveckla och sälja upplevelser kräver dock ny kunskap, inte minst om vad som utifrån kundens perspektiv skapar värde och kvalitet. Det är med utgångspunkt i denna spännande utveckling och frågeställning som kursen har utvecklats. Utifrån behovet att skapa och bidra med högaktuell kunskap inom ett internationellt växande och mycket dynamiskt område.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen är processorienterad där studenterna i korthet arbetar med att planera, genomföra, analysera och redovisa lärdomar från ett antal internationella studieresor. Resor som tar sikte på framgångsrika och nytänkande aktörer och erbjudanden inom den internationella upplevelseekonomin. Mer i detalj innebär processen att studenterna, utifrån en initiell "spaning" och trendanalys, identifierar aktörer och erbjudanden att studera. Därefter formeras ett antal studieteam som planerar, genomför, dokumenterar, analyserar och rapporterar lärdomar från sina studieresor. Kursen avslutas med jämförande analyser där studenterna söker mönster i resultatet från samtliga under kursen genomförda studier.
Examination
A100: Analys och reflektion, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
F100: Filmredovisning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
R100: Resplan och budget, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
U100: Upplevelsespaning, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examination kan ske i form av skriftlig tentamen, gruppredovisning, skriftlig samt muntlig rapportering av projektarbete och/eller seminarier. Obligatoriska moment förekommer.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är en valbar stödkurs för de studenter som följer kurspaketet Skarp Åre (60hp).
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: B. Joseph, II Pine & James H. Gilmore
- Titel: The Experience Economy
- Ort: Boston, Massachusetts
- Förlag: Harvard Business School Press