Kvalitetsteknik GR (A), Fortsättningskurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Fortsättningskurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 7,5 hp
Quality Technology and Management BA (A), Continuation course in Quality Technology and Management for Risk and Crisis Management, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KV024G
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik
  • Fastställd: 2011-04-27
  • Senast ändrad: 2013-07-11
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-15

Syfte

Syftet med kursen är att ge såväl breddade som fördjupade kunskaper inom ämnet kvalitetsteknik beträffande verksamhetssystem, verksamhetsanalys och organisatoriskt lärande. Dessutom skall kursen ge studenterna stöd för ett kritiskt förhållningssätt avseende kvalitetsarbete.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Beskriva, förklara och använda verksamhetssystem och verksamhetsanalys.
- Identifiera styrkor och förbättringsmöjligheter kring en organisations kvalitetsarbete.
- Beskriva och förklara begreppet organisatoriskt lärande.
- Identifiera möjligheter och svårigheter vid genomförande av olika former av kvalitetsarbete i en organisation.
- Använda ett kritiskt förhållningssätt vid kvalitetsarbete.

Innehåll

Kursen innehåller verksamhetsanalys, verksamhetssystem, organisatoriskt lärande och kritik mot det som emellanåt benämns kvalitetsrörelsen, samt ytterligare reflektioner genom slutredovisning av kursövergripande uppgifter. De senare omfattar reflektionsuppgifter respektive projektuppgifter. Beträffande verksamhetssystem är utgångspunkten kvalitetssäkring, men detta kompletteras dessutom med andra verksamhetssystem. Inom ramen för verksamhetsanalysen kommer såväl kvalitetsutmärkelser som självutvärdering på organisationsnivå att bearbetas. Dessa är sätt att skapa en plattform och utgångspunkt för förbättringsarbete, vilket är sammankopplat med organisatoriskt lärande.

Behörighet

Kvalitetsteknik GR (A), Lean grundkurs för risk- och krishantering, 7,5hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och handledning av gruppuppgifter. Dessutom används till viss del webbmaterial. I kursen ingår uppgifter som skall lösas i grupp.

Examination

Studenten examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter. Obligatoriska moment förekommer.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Kommentar: Kompletterande material kan delas under kursens gång.
  • Titel: ISO 9001 för små och medelstora företag : råd från ISO/TC 176
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: SIS Förlag
  • Författare/red: Bergman, B. & Klefsjö, B.
  • Titel: Kvalitet från behov till användning (2007)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Fjärde rev. upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: SIQ
  • Titel: SIQ's Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling
  • Kommentar: Häftet kan beställas eller laddas ner gratis via www.siq.se.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Bejerot, E. et al.
  • Titel: Kvalitet utan gränser - En kritisk belysning av kvalitetsstyrning
  • Ort: Lund
  • Förlag: Academia Adacta
  • Författare/red: Höglund, F. & Olsson, T.
  • Titel: Mot högre höjder: inspiration till kvalitet i världsklass
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: SIS Förlag
  • Författare/red: Kjell Arne Røvik
  • Titel: Managementsamhället: Trender och idéer på 2000-talet
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15