Kvalitetsteknik, Kvalitetstekniska verktyg för förbättringar, strukturering och analys, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsteknik, Kvalitetstekniska verktyg för förbättringar, strukturering och analys, 7,5 hp
Quality Technology and Management, Quality Management Tools for Improvements, Structuring and Analysis, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KVE007F
- Forskarutbildningsämne: Kvalitetsteknik
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2021-09-22
- Giltig fr.o.m: 2021-05-11
Syfte
Kursens syfte är att utveckla teoretisk och praktisk kunskap om kvalitetstekniska verktyg för förbättringar, strukturering och analys.
Lärandemål
Efter avklarad kurs kommer deltagarna att kunna:
• Beskriva och förklara hur de sju förbättringsverktygen och de sju ledningsverktygen kan användas samt verktygens historik kopplat till kvalitetsrörelsen.
• Beskriva och förklara hur andra förbättringsverktyg, struktureringsverktyg och/eller analysverktyg kan användas samt verktygens koppling till kvalitetsrörelsen.
• Tillämpa något verktyg för förbättring, strukturering och analys, om möjligt i den egna forskningen.
• Jämföra utvalda verktygs användningsområde (förbättring, strukturering och/eller analys) samt beskriva verktygens förmåga att skapa engagemang i förbättringsarbetet.
• Välja ut, resonera, beskriva och diskutera teorierna om minst ett verktyg kopplat till den egna forskningen.
Innehåll
I kursen kommer deltagarna att undersöka och använda verktyg för att förbättra, strukturera och analysera. I den första delen fördjupar sig deltagarna i den klassiska sju förbättringsverktygen och ledningsverktygen. I del två väljer deltagarna andra verktyg som de fördjupar sig i kring bakgrund och användningsområde. I del tre tillämpar deltagarna något verktyg praktiskt, om möjligt i den egna forskningen. I del fyra väljer deltagarna ut några verktyg, motiverar valen och jämför dessa verktyg med hänsyn till verktygens användningsområde och dess förmåga att skapa engagemang i förbättringsarbetet. I del fem diskuterar deltagarna något verktyg i förhållande till sina specifika forskningsområden.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, handledning och självstudier
Examination
Del 1 - 5 sammanfattas i separata skriftliga inlämningsuppgifter som presenteras muntligt vid fem olika seminarium
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Artikeltitel: lämpliga artiklar utifrån valda verktyg
- Författare/red: Bengt Klefsjö, Hugo Eliasson, Leif Kennerfalk, Andreas Lundbäck Magnus Sandström
- Titel: De sju ledningsverktygen
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 1997
- Författare/red: Bergman, B & Klefsjö, B
- Titel: Kvalitet från behov till användning
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 2020
- Författare/red: Ishikawa, K
- Titel: Guide to quality control
- Kommentar: 1982, (No. TS156. I3713 1994.)
- Författare/red: Mizuno, S
- Titel: Management for quality improvement: the 7 new QC tools
- Förlag: CRC Press
- Kommentar: 2020