Kvalitetsteknik, Kvalitativ forskningsmetod och design inom kvalitetsteknik, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsteknik, Kvalitativ forskningsmetod och design inom kvalitetsteknik, 7,5 hp
Quality Technology and Management, Qualitative Research Methods and Design in Quality Management, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KVE009F
  • Forskarutbildningsämne: Kvalitetsteknik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2022-11-07
  • Giltig fr.o.m: 2022-09-20

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna teoretisk och praktisk kunskap om kvalitativ forskningsmetod och forsknings design som förekommer i vetenskapliga studier inom kvalitetsteknik.

Lärandemål

Efter avklarad kurs kommer deltagarna att kunna:
• Redogöra för de vetenskaps- och kunskapsteoretiska grunderna för kvalitativ forskning
• Beskriva och jämföra olika forskningsmetoder, såsom fallstudier, grounded theory, etnografi, innehållsanalys, aktionsforskning och interaktiv forskning samt fenomenologi
• Förklara och försvara forskarens unika förhållande till studieobjektet inom kvalitativ forskning och problematisera detta ii den egna forskningen
• Förklara, försvara och exemplifiera forskningsprinciper så som generaliserbarhet, reliabilitet och validitet, trovärdighet samt etik inom kvalitativ forskningsstrategi
• Beskriva och förklara hur en kvalitativ forskningsdesign planeras och utvecklas
• Förklara och redogöra för olika tillvägagångssätt för analys av kvalitativdata såsom text, bild, observation
• Visa förmåga att identifiera, formulera och tillämpa relevanta frågeställningar och problemformuleringar inom kvalitetsteknik som är lämpliga för kvalitativ forskningsdesign och metod
• översiktligt redogöra för hur det egna forskningsprojektet kan organiseras utifrån en kvalitativ forskningsansats samt argumentera för valet av metod

Innehåll

I kursen kommer deltagarna fördjupa sin kunskap inom kvalitativa forskningsmetoder och dess tillämpning inom ämnesforskning för kvalitetsteknik. Bland de kvalitativa forskningsmetoder som ska diskuteras är fallstudier, grounded theory, aktionsforskning, etnografi, innehållsanalys, fenomenologi, samt interaktiv forskning.

Deltagarna komma undersöka begrepp inom kvalitativ forskning, inklusive tillförlitlighet och validitet, etik, datainsamling, analys, generaliserbarhet och utmaningar för forskaren när det gäller tillämpning inom ämnesforskning.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges i seminarieform under vilket deltagarna förväntas läsa och diskutera litteraturen och slutföra skriftliga uppgifter

Examination

Examinationen baseras på deltagande i seminariedialoger och individuella skriftliga uppgifter.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Följande kurslitteratur är obligatoriska. Ytterligare litteratur kan väljs som fördjupning inom ett visst kvalitativforsknings metod som är relevant till studentens egen forskning 1. Astaliin, P. K. (2013) Qualitative research designs: A conceptual framework. International Journal of Social Science and Interdisciplinary Research. Vol2. 1. January. 2. Corbin, S., Buckle, J. L. (2009) The space between: On being an insider-outsider in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods. 8(1), 54-63. 3. Denzin, N.K. and Lincoln Y.S. (Ed:s). The Sage Handbook of Qualitative Research. (4th ed.), London: Sage Publications. (Selected chapters) 4. Johansson, P. E., Wallo, A. (2019) Exploring the work and competence of interactive researchers. Journal of Manufacturing Technology Management Emerald Publishing Limited 1741-038X DOI 10.1108/JMTM-09-2018-0307 5. Maxwell, J. A. (1996) Qualitative research design: An interactive approach. London: Sage Publications. (select chapters) 6. Morgan, D. L. (2014). Pragmatism as a Paradigm for Social Research. Qualitative Inquiry Vol. 20 (8) pp. 1045-1053 7. Saunders, M. K., Lewis, P., Thornhill, A. (2019) Research methods for business students (eigth edition). Harlow, UK Pearson Press. (select chapters) 8. Silverman, D. (1993) Interpreting qualitative data: methods for analysing, talk, text and interaction. London: Sage Publications. (select chapters) 9. Aagaard, K. & Svensson, L. (Eds.) (2006), Action and Interactive Research: Beyond practice and theory, Shaker Publishing, Maastricht. Selected chapters

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15