Kvalitetsteknik A, Kundfokuserad produkt- och verksamhetsutveckling, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Kvalitetsteknik A, Kundfokuserad produkt- och verksamhetsutveckling, 5 poäng
Customer Focused Product Development

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KVEA02
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2005-10-03
  • Senast ändrad: 2005-11-22
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-18

Syfte

Den studerande skall förvärva:
· kunskap om begrepp och metoder inom kundfokuserad produktutveckling (varor och tjänster), från identifiering av kundbehov, analys och transformering till produktkrav, till mätning av uppnådd kundtillfredsställelse;
· förmåga att kritiskt granska och utvärdera observationsmaterial (t.ex. från kundundersökningar) i syfte att identifiera medvetna och omedvetna kundbehov;
· förmåga att planera och utvärdera försök i samband med kundundersökningar;
· förmåga att tillämpa statistiska metoder vid kundfokuserad produktutveckling

Innehåll

Kursen omfattar verktyg för identifiering av kundönskemål och kundsegment, kundupplevelser, de sju ledningsverktygen, kundcentrerad planering (QFD), Conjoint analysis, Design for Quality, mätning och analys av kundtillfredsställelse samt Kanomodellen.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och övningsuppgifter. Övningsuppgifter genomförs såväl enskilt som i grupp under lärarhandledning.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Tentamen
Examinationen består av skriftlig tentamen
Betyg: Underkänd (U), 3, 4 eller 5

Betygsskala

Underkänd (U), 3, 4 eller 5

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Johannesson, H., Persson, J-G & Pettersson, D.
  • Titel: Produktutveckling: effektiva metoder för konstruktion och design
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Mossberg, L.
  • Titel: Att skapa upplevelser - från OK till WOW
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Söderlund, M.
  • Titel: Den nöjda kunden, Kundtillfredsställelse - orsak och effekt
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber Ekonomi

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15