Litteraturvetenskap GR (A), Skönlitteratur i vård och socialt arbete, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Litteraturvetenskap GR (A), Skönlitteratur i vård och socialt arbete, 7,5 hp
Comparative Literature (BA), Fiction in Health Care and Social Work, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI037G
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2013-09-26
  • Senast ändrad: 2017-11-21
  • Giltig fr.o.m: 2018-03-01

Syfte

Kursens syfte är att skapa insikter om tvärvetenskapliga möjligheter i mötet mellan litteraturvetenskap och yrkessammanhang, såsom vård och socialt arbete. Detta genom att ge grundläggande kunskap om och förtrogenhet med hur skönlitterär text och litteraturvetenskapliga analys- och tolkningsmetoder kan utgöra ett redskap i vård och socialt arbete. Litteratursamtal och kreativt skrivande med fokus på estetiska såväl som etiska och existentiella spörsmål syftar till att utveckla studentens professionella förhållningssätt i yrkesutövningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- Med grundläggande litteraturvetenskaplig begreppsapparat kunna analysera
och tolka skönlitterära texter med fokus på såväl estetiska, som existentiella
och etiska perspektiv
- ha förmåga att bedriva litteratursamtal om etiska, estetiska och existentiella spörsmål
- ha förståelse för litteratursamtalets användbarhet i yrkessammanhang, såsom vård och socialt arbete
- ha förmåga att på ett personligt sätt uttrycka känslor och tankar i skrift samt
vara förtrogna med det kreativa skrivandets möjligheter i yrkessammanhang, såsom vård och socialt arbete
- ha grundläggande kunskap om kursens litteraturteoretiska bakgrund

Innehåll

Kursen innefattar följande delar:
- Skönlitterär läsning och boksamtal i vård och socialt arbete: Framväxt och teoretisk bakgrund.
- Kreativt skrivande i vård och socialt arbete: Framväxt och teoretisk bakgrund
- Läsning av klassisk och modern skönlitteratur med fokus på boksamtal
kring existentiella, etiska och estetiska perspektiv
- Individuella och gruppbaserade skrivövningar. Samtal om egna texter samt om kreativ skrivverksamhet i yrkessammanhang, såsom vård och socialt arbete
- Att arbeta med kreativt skrivande och boksamtal i grupp: Teori, metod
och etiska reflektioner
- Skriftlig planering och praktiskt genomförande av samt tepretisk reflektion över litterära aktiviteter

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier samt skriftliga och muntliga övningar. Undervisning genomförs via internetbaserade verktyg.

Examination

M110: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker löpande medels skriftliga och muntliga uppgifter.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en sk breddkurs och ger därmed inte behörighet till Litteraturvetenskap GR (B).

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Vetenskapliga texter S 18
  • Kommentar: Kompendium som tillhandahålls av avdelningen.
  • Författare/red: Aidoo, Ama Ata (red)
  • Titel: Kärlek X 21. Afrikanska noveller
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Tranan
  • Författare/red: Bergsten, Staffan (red)
  • Titel: Litteraturvetenskap - en inledning
  • Upplaga: 2. uppl. 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Följande avsnitt läses: "Narratologi: Studiet av berättandets principer" (s. 173-188) samt "Att tolka texten" (s. 189-203).
  • Författare/red: Bettelheim, Bruno
  • Titel: Sagans förtrollande värld. Folksagornas innebörd och betydelse
  • Upplaga: 1978
  • Förlag: AWE/Geber
  • Kommentar: Följande avsnitt läses: "Inledning" (s. 7-27); "Livet förutspått i vårt inre" (s.31-36); "Hans och Greta" (s. 191-200) samt "Skönheten och odjuret" (s. 358-366).
  • Författare/red: Bojunga Nunes, Lygia
  • Titel: Den gula väskan
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: En bok för alla
  • Författare/red: Brinck, Gunilla & Lindberg, Anna (red)
  • Titel: Sorg, saknad, sammanhang: Böcker om barn och ungdomar i svåra livssituationer
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: BTJ Förlag
  • Kommentar: Följande avsnitt läses: "En känsla av sammanhang: Om barn och ungdomar i svåra livssituationer" (s. 8-35).
  • Författare/red: Carlsson, Siewert
  • Titel: Skrivarbok. Om konsten att skriva prosa, poesi och journalistik
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Faun Förlag
  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: X-Publishing
  • Författare/red: Hetekivi Olsson, Eija
  • Titel: Ingenbarnsland
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Kuijer, Guus
  • Titel: Boken om allting
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Opal
  • Kommentar: Valfri utgåva
  • Författare/red: Mannerheimer, Sara
  • Titel: Reglerna
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Wahlström & Widstrand
  • Författare/red: Martinsson, Moa
  • Titel: Kvinnor och äppelträd
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Valfri utgåva
  • Författare/red: Nilsson, Skans Kersti & Pettersson, Torsten (red)
  • Titel: Litteratur som livskunskap - tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Högskolan Borås
  • Författare/red: Olsson, Hagar
  • Titel: Chitambo
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Schildts & Söderström
  • Författare/red: Schiefauer, Jessica
  • Titel: Pojkarna
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Kommentar: Valfri utgåva
  • Författare/red: Schlink, Berhard
  • Titel: Högläsaren
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Bonniers
  • Kommentar: Valfri utgåva
  • Författare/red: Sigurdson, Ola (red.)
  • Titel: Kultur och hälsa: ett vidgat perspektiv
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Göteborgs universitetet 2014
  • Kommentar: Tillgänglig som pdf i Moodle
  • Författare/red: Sigurdson, Ola & Sjölander, Annica (red.)
  • Titel: Kultur och hälsa i praktiken
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Göteborgs universitet 2016
  • Kommentar: Tillgänglig som pdf i Moodle

Referenslitteratur

  • Författare/red: Holmberg, Claes-Göran & Anders Ohlsson
  • Titel: Epikanalys: En introduktion
  • Upplaga: 1999

Ytterligare två till fyra skönlitterära verk väljs i samband med kursens avslutande fördjupningsarbete samt planering av boksamtal.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15