Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Barns möte med matematik (Ingår i Lärarfortbildningen), 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Barns möte med matematik (Ingår i Lärarfortbildningen), 15 hp
Mathematics/Applied Mathematics BA (A), Mathematics in Primary School, 15 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MA001U
  • Ämne huvudområde: Matematik/Tillämpad matematik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap, teknik och matematik
  • Fastställd: 2008-04-22
  • Senast ändrad: 2008-10-02
  • Giltig fr.o.m: 2008-09-01

Syfte

Den studerande ska i kursen inhämta kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde, utveckla en positiv syn på matematiken samt fördjupa sina egna kunskaper om grundläggande matematiska begrepp. Studenten ska vidare tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man med olika aktiviteter, och i ett meningsfullt sammanhang, stimulerar barns matematiska utveckling. Studenten skall även tillägna sig kunskaper om aktuell forskning inom matematikdidaktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- kunna analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling i matematik samt kunna identifiera matematiksvårigheter
- kunna beskriva språkets betydelse i matematikinlärningen
- kunna ge exempel på aktiviteter som utvecklar och stimulerar elevers taluppfattning respektive problemlösningsförmåga
- kunna exemplifiera hur matematikens kulturhistoria kan användas i undervisning
- kunna använda och ge alternativa förklaringar till grundläggande matematiska begrepp
- kunna granska och bedöma läromedia, laborativt material och räknehjälpmedlens användbarhet
- kunna planera, genomföra och utvärdera matematiska aktiviteter i grundskolans tidiga år
- kunna redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevanta forskningsfrågor/litteratur inom matematikinlärning

Innehåll

Matematik som skolämne
Taluppfattning och problemlösning
Språkets betydelse för matematikinlärning
Planering, genomförande och utvärdering av matematiska aktiviteter i grundskolans tidiga år
Algebra, geometri och statistik
Matematisk terminologi och räknelagar
Matematikens kulturhistoria
Analys och bedömning av elevlösningar
Analys av läromedia och laborativt material

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.

Examination

Skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Aktuell matematikdidaktisk avhandling
  • Författare/red: Englund Tor (red) m fl
  • Titel: Matematikdidaktiska texter - Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Del 1
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarhögskolan
  • Författare/red: Johnsen Höines, Marit
  • Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lindström, Lars & Lindberg, Viveca
  • Titel: Pedagogisk bedömning - Om att dokumtera, bedöma och utveckla kunskap
  • Förlag: Stockholms universitetsförlag
  • Författare/red: Löwing, Madeleine
  • Titel: Grundläggande aritmetik - Matematikdidaktik för lärare
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Baskunnande i matematik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Matematik - En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
  • Upplaga: 2007
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (medf)
  • Titel: Det matematiska barnet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur & Kultur

Referenslitteratur

  • Titel: Nämnaren Tema6. Familjematematik. Hemmet och skolan i samverkan.
  • Ort: Göteborg
  • Förlag: NCM
  • Titel: Nämnaren, TEMA. Uppslagsboken
  • Ort: Göteborg
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Dahl, Kristin & Nordqvist, Sven
  • Titel: Matte med mening - tänka tal och söka mönster
  • Förlag: Alfabeta
  • Författare/red: Doverberg, Elisabet, Emanuelsson, Göran
  • Titel: Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1-5 år och deras lärare
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: NCM, Göteborgs universitet
  • Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin,Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie
  • Titel: Matematik - ett kommunikationsämne
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Institutionen för ämnesdidaktik
  • Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
  • Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Malmer, Gudrun
  • Titel: Bra matematik för alla
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Diagnostiska uppgifter i matematik - för användning i de tidiga skolåren
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Diagnostiska uppgifter i matematik - för skolår 6-9
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15