Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Barn möter matematik, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Barn möter matematik, 15 hp
Mathematics/Applied Mathematics BA (A), Mathematics in Primary School, 15 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MA005G
- Ämne huvudområde: Matematik/Tillämpad matematik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2007-04-02
- Senast ändrad: 2007-06-29
- Giltig fr.o.m: 2007-09-03
Syfte
Den studerande ska i kursen inhämta kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde, utveckla en positiv syn på matematiken samt fördjupa sina egna kunskaper om grundläggande matematiska begrepp. Studenten ska vidare tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man med olika aktiviteter, och i ett meningsfullt sammanhang, stimulerar barns matematiska utveckling. Studenten skall även tillägna sig kunskaper om aktuell forskning inom matematikdidaktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- kunna analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling i matematik samt kunna identifiera matematiksvårigheter
- kunna beskriva språkets betydelse i matematikinlärningen
- kunna ge exempel på aktiviteter som utvecklar och stimulerar elevers taluppfattning respektive problemlösningsförmåga
- kunna exemplifiera hur matematikens kulturhistoria kan användas i undervisning
- kunna använda och ge alternativa förklaringar till grundläggande matematiska begrepp
- kunna granska och bedöma läromedia, laborativt material och räknehjälpmedlens användbarhet
- kunna planera, genomföra och utvärdera matematiska aktiviteter i grundskolans tidiga år
Innehåll
I. Matematik som skolämne och matematisk medvetenhet, 7,5 hp
Matematik som skolämne
Taluppfattning och problemlösning
Matematiska miljöer
Bedömning och matematiksvårigheter
Språkets betydelse för matematikinlärning
Planering, genomförande och utvärdering av matematiska aktiviteter i grundskolans tidiga år
II. Matematik - Teori och didaktik, 7,5 hp
Algebra, geometri och statistik
Matematisk terminologi och räknelagar
Matematikens kulturhistoria
Analys och bedömning av elevlösningar
Analys av läromedia, laborativt material och räkneverktyg
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.
Examination
Skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i specialiseringen Barn möter matematik och naturvetenskap, 30 hp, och kan endast ingå i en lärarexamen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Kompendium i matematikterminologi
- Kommentar: Tillhandahålles av institutionen
- Titel: Skolbok i Matematik för gymnasieskolan, kurs A
- Författare/red: Carlsson, Synnöve, Hake, Karl-Bertil, Öberg, Birgitta
- Titel: Matte direkt - verktygslådan
- Upplaga: 2004
- Författare/red: Johnsen Höines, Marit
- Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
- Ort: Malmö
- Förlag: Liber
- Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
- Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Ort: Studentlitteratur
- Upplaga: 2002
- Förlag: Lund
- Författare/red: Malmer, Gudrun
- Titel: Bra matematik för alla
- Ort: Studentlitteratur
- Upplaga: 1999
- Förlag: Lund
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
REFERENSLITTERATUR: Bergsten, Christer, Häggström, Johan, Lindberg, Lisbeth. (1997): Algebra för alla. Göteborg: Nämnaren. Dahl, Kristin & Nordqvist, Sven. Matte med mening - tänka tal och söka mönster. Alfabeta. ISBN 91-7712410-3. Myndigheten för Skolutveckling. Baskunnande i matematik. http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?manifest=publ&cmd=list, pdf-format Nämnaren, TEMA. Uppslagsboken. Göteborg: NCM. ISBN 91- 88450-34-1. NämnarenTema6. Familjematematik . Hemmet och skolan i samverkan. Göteborg: NCM. http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/matematik/material.shtml, pdf-format Skolverket (2004): Att visa vad man kan. En samling artiklar om ämnesproven i år 5. http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/sf, pdf- format.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket