Matematik GR (A), Skolmatematik för lärare årskurs 4-6 (Ingår i Lärarfortbildningen), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Matematik GR (A), Skolmatematik för lärare årskurs 4-6 (Ingår i Lärarfortbildningen), 30 hp
Mathematics BA (A), Mathematics for Middle School Teachers, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MA007U
- Ämne huvudområde: Matematik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2011-04-29
- Senast ändrad: 2018-03-14
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska inhämta kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde och fördjupa sina kunskaper om grundläggande matematiska begrepp samt tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man stimulerar elevers matematiska utveckling. Studenten ska utveckla ett förhållningssätt till matematik som resulterar i en förståelseinriktad undervisning. Vidare skall den studerande utveckla förmågan att självständigt analysera, reflektera över och kritiskt ta ställning till matematikens innehåll och undervisningsformer samt analysera, bedöma och betygssätta elevers matematikkunskaper. Den studerande skall fördjupa sig i skolmatematikens innehåll och elevernas uppfattning om matematiska begrepp samt i elevers olika lösningsstrategier av matematiska problem. Den studerande skall även tillägna sig kunskaper om aktuell matematikdidaktisk forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- resonera kring matematikens roll i ett historiskt perspektiv
- förklara och tillämpa grundläggande matematiska begrepp inom skolmatematiken
- beskriva språkets och kommunikationens betydelse i matematikinlärningen
- reflektera över och resonera kring elevers kunskapsutveckling.
- använda och med olika perspektiv förklara begrepp och räknelagar i grundskolans matematik
- med stöd i didaktisk teori utveckla elevers problemlösningsförmåga
- reflektera över och analysera undervisningsformer utifrån styrdokument, didaktiska kunskaper samt barns och elevers olika förutsättningar
- analysera och bedöma samt betygsätta elevers matematikkunskaper med grund i didaktisk teori
- granska och bedöma läromedia och laborativt material
- reflektera över och resonera kring den matematikdidaktiska forskningen samt genomföra och presentera en fältstudie med vetenskaplig prägel
Innehåll
I. Matematikens grunder 7,5 hp
Matematik som skolämne
Grundläggande matematiska begrepp
Matematiken i styrdokumenten
Matematikens idéhistoria
II. Matematisk medvetenhet, 7,5 hp
Språkets och kommunikationens betydelse för matematikinlärning
Elevers taluppfattning och kunskapsutveckling i matematik
Planering och genomförande av matematiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet
III. Matematikens ämnesteori, 7,5 hp
Grundskolans matematik och terminologi
Problemlösning
Analys av läromedia och laborativt material
IV. Matematikdidaktik, 7,5 hp
Analys, bedömning och betygsättning
Planering, genomförande och utvärdering av skolmatematiken.
Verksamhetsnära fältstudier
Aktuell matematikdidaktisk forskning
Behörighet
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.
Examination
M100: Skriftligtentamen I, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Inlämningsuppgift I, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M300: Skriftligtentamen II, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M400: Inlämningsuppgift II, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Skriftlig tentamen, skriftliga och muntliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Billstein, Rick
- Titel: A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School Teachers
- Ort: Boston
- Upplaga: 11
- Förlag: Pearson Education
- Författare/red: Skott, J. Hansen, H.C., Jess, K., Schou, J.
- Titel: Matematik för lärare. Y Grunbok band 1
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Skott, J. Hansen, H.C., Jess, K., Schou, J.
- Titel: Matematik för lärare. Y Grunbok band 2
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
Moment 1
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Baskunnande i matematik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: Kapitel 1-2
Moment 2
- Författare/red: Höines, M.
- Titel: Matematik som språk
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Matematik - En samtalsguide
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: Kapitel 1-2
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Mer än matematik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
Moment 4
- Författare/red: Pettersson, Astrid (red)
- Titel: Bedömning av kunskap: för lärande och undervisning i matematik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Baskunnande i matematik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: Kapitel 3
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Matematik - En samtalsguide
- Ort: Stockholm
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: Kapitel 3-4
Referenslitteratur
- Författare/red: Kiselman, C., Mouwits, L.
- Titel: Matematiktermer för skolan
- Upplaga: 2008
- Förlag: NCM
Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket