Matematik GR (A), Matematik för lärare årskurs F-3. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Matematik GR (A), Matematik för lärare årskurs F-3. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp
Mathematics BA (A), Mathematics for Elementary School Teachers, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MA011U
  • Ämne huvudområde: Matematik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap, teknik och matematik
  • Fastställd: 2011-12-14
  • Giltig fr.o.m: 2012-04-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska inhämta kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde, fördjupa sina kunskaper om grundläggande matematiska begrepp och utveckla ett förhållningssätt till matematik som resulterar i en förståelseinriktad undervisning. Den studerande ska tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man stimulerar elevers matematiska utveckling. Vidare ska den studerande utveckla förmågan att självständigt analysera, reflektera över och kritiskt ta ställning till matematikens innehåll och undervisningsformer samt analysera och bedöma elevers matematikkunskaper. Den studerande ska fördjupa sig i skolmatematikens innehåll och elevernas uppfattning om matematiska begrepp samt i elevers olika lösningsstrategier till matematiska problem. Den studerande ska även tillägna sig kunskaper om aktuell matematikdidaktisk forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- förklara och tillämpa grundläggande matematiska begrepp inom skolmatematiken
- beskriva språkets och kommunikationens betydelse i matematikinlärningen
- resonera kring matematikens roll i ett historiskt perspektiv
- reflektera över och resonera kring elevers kunskapsutveckling.
- använda och med olika perspektiv förklara begrepp och räknelagar i de tidigare årens matematik
- utveckla elevers problemlösningsförmåga
- reflektera över och analysera undervisningsformer utifrån styrdokument, didaktiska kunskaper samt barns och elevers olika förutsättningar
- analysera och bedöma barns och elevers matematikkunskaper med grund i didaktisk teori
- granska och bedöma läromedia och laborativt material
- reflektera över och resonera kring den matematikdidaktiska forskningen samt genomföra och presentera en fältstudie med vetenskaplig prägel

Innehåll

I. Matematikens grunder 7,5 hp
Matematik som skolämne
Grundläggande matematiska begrepp
Matematiken i styrdokumenten
Matematikens idéhistoria

II. Matematisk medvetenhet, 7,5 hp
Språkets och kommunikationens betydelse för matematikinlärning
Elevers taluppfattning och kunskapsutveckling i matematik
Planering och genomförande av matematiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet

III. Matematikens ämnesteori, 7,5 hp
De tidigare årens matematik och terminologi
Problemlösning
Analys av läromedia och laborativt material med inriktning mot förskola, förskoleklass och de tidigare årens matematik

IV. Matematikdidaktik, 7,5 hp
Analys och bedömning
Planering, genomförande och utvärdering av skolmatematiken.
Verksamhetsnära fältstudie.
Aktuell matematikdidaktisk forskning

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.

Examination

Skriftlig tentamen, skriftliga och muntliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp:
Du som har lärarexamen som minst omfattar åk 1-3 och undervisar i åk 1-3 i detta ämne utan att vara ämnesbehörig.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Kiselman, C., Mouwits, L.
  • Titel: Matematiktermer för skolan
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Van de Walle, J
  • Titel: Elementary and Middle School Mathematics
  • Ort: USA
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Allyn & Bacon
Moment 1
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Baskunnande i matematik
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Kapitel 1-2
  • Författare/red: Sollervall, H.
  • Titel: Tal och de fyra räknesätten
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 2
  • Författare/red: Höines, M.
  • Titel: Matematik som språk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Matematik - En samtalsguide
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Kapitel 1-2
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Mer än matematik
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
Moment 3
  • Författare/red: Dahl, K.
  • Titel: Ska vi leka matte?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Alfabeta
Moment 4
  • Författare/red: Engström, A
  • Titel: Att leda den tidiga matematikundervisningen
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Linköpings universitet
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Baskunnande i matematik
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Kapitel 3
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Matematik - En samtalsguide
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Kapitel 3-4

Referenslitteratur

  • Författare/red: Björklund, C.
  • Titel: En, två, många
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Liber AB

Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15