Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Matematikinlärning, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Matematik/Tillämpad matematik GR (A), Matematikinlärning, 15 hp
Mathematics/Applied Mathematics BA (A), Mathematical Learning, 15 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MA065G
  • Ämne huvudområde: Matematik/Tillämpad matematik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap, teknik och matematik
  • Fastställd: 2008-04-22
  • Senast ändrad: 2009-08-27
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-18

Syfte

Den studerande ska i kursen inhämta kunskaper om skolmatematiken som kunskapsområde, utveckla en positiv syn på matematiken samt fördjupa sina egna kunskaper om grundläggande matematiska begrepp. Studenten ska vidare tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man med olika aktiviteter, och i ett meningsfullt sammanhang, stimulerar barns matematiska utveckling. Studenten skall även tillägna sig kunskaper om aktuell forskning inom matematikdidaktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- kunna analysera och bedöma barns/elevers kunskapsutveckling i matematik samt kunna identifiera matematiksvårigheter
- kunna beskriva språkets betydelse i matematikinlärningen
- kunna ge exempel på aktiviteter som utvecklar och stimulerar barns/elevers taluppfattning respektive problemlösningsförmåga
- kunna förklara och tillämpa grundläggande matematiska begrepp
- kunna granska och bedöma läromedia och laborativt material
- kunna planera, genomföra och utvärdera matematiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet

Innehåll

I. Matematik som skolämne och matematisk medvetenhet, 7,5 hp
Matematik som skolämne
Taluppfattning
Bedömning och matematiksvårigheter
Språkets betydelse för matematikinlärning
Planering, genomförande och utvärdering av matematiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet

II. Matematik - Teori och didaktik, 7,5 hp
Algebra, geometri och statistik
Matematisk terminologi och problemlösning
Analys och bedömning av elevlösningar
Analys av läromedia och laborativt material

Behörighet

Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A eller lärarexamen
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.

Examination

Skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i specialiseringarna Barn möter matematik, naturvetenskap och teknik, 30 hp, samt Läs- skriv- och matematikinlärning, 30 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Doverberg, Elisabet, Emanuelsson, Göran
  • Titel: Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Göteborg : NCM, Göteborgs universitet
  • Författare/red: Johnsen Höines, Marit
  • Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Löwing, Madeleine
  • Titel: Grundläggande aritmetik - matematikdidaktik för lärare
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
  • Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Myndigheten för Skolutveckling
  • Titel: En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007
  • Ort: Stockholm

REFERENSLITTERATUR: Dahl, Kristin & Nordqvist, Sven. Matte med mening - tänka tal och söka mönster. Alfabeta. ISBN 91-7712410-3. Myndigheten för Skolutveckling, Stockholm, 2003, Baskunnande i matematik, ISBN 91-85128-08-2 Nämnaren, TEMA. Uppslagsboken. Göteborg: NCM. ISBN 91- 88450-34-1. NämnarenTema6. Familjematematik . Hemmet och skolan i samverkan. Göteborg: NCM. http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/matematik/material.shtml, pdf-format Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin, Johansson, Bengt & Ryding, Ronny, Matematik - ett kommunikationsämne, Mölndal: Institutionen för ämnesdidaktik, Univ, 2005, ISBN 91-88450-06-6 Skolverket, Diagnostiska uppgifter i matematik - för användning i de tidiga skolåren. Stockholm, Liber, 2000, ISBN 91-89314-15-8 Skolverket, Diagnostiska uppgifter i matematik - för skolår 6-9. Stockholm, Liber, 2003, ISBN 91-85009-34-2

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15