Matematik GR (A), Spel och vinststrategier, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Matematik GR (A), Spel och vinststrategier, 7,5 hp
Mathematics BA (A), Games and Winning Strategies, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MA116G
  • Ämne huvudområde: Matematik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap, teknik och matematik
  • Fastställd: 2011-10-10
  • Giltig fr.o.m: 2011-09-30

Syfte

Kursen ger en inledning till en systematisk behandling av strategiska spel. Målet är att bli förtrogen både med de nödvändiga teoretiska hjälpmedlen och med problematiken att tillämpa teorin i ekonomi och naturvetenskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren
- kunna klassificera spel med avseende på kombinatoriska egenskaper, informationsinnehåll och inflytande av slumpeffekter,
- kunna hitta vinststrategier till enkla kombinatoriska spel med hjälp av Sprague-Grundy funktioner,
- kunna redovisa de grundläggande motivationerna och problemen i spelteori,
- kunna analysera enkla tvåmanspel med hjälp av elementär sannolikhetsteori,
- kunna representera lek genom Kuhn-träd,
- kunna diskutera relevansen av utvalda spel och av Nash-jämvikten.

Innehåll

Klassifikation av spel, kombinatoriska spel, binära representationer av naturliga tal och nim summor, riktade grafer, Sprague-Grundy funktioner, relation till aritmetik, labyrinter, implementationsaspekter, tvåmanspel, deras payoff funktioner och värden, elementär sannolikhetsteori och indifferensprincipen, minimax teoremet, perfekt och ofullständig information, Kuhn träd, orientering om utility theory, inledning till game of life och cellulära automater.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 7: Ma B.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, laborationer och seminarier.

Examination

Examinationen sker normalt i form av inlämningsuppgifter, pratiskt arbete och kvalificerade bidrag till seminarierna. Som komplettering kan muntlig och skriftlig tentamen förekomma.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Referenslitteratur

  • Författare/red: T. S. Ferguson:
  • Titel: Game Theory.

Kursen baseras på utvalt material från internetboken T. S. Ferguson: Game Theory. Available at: http://www.math.ucla.edu/~tom/Game_Theory/Contents.html Kompletterande texter är E. R. Berlekamp, J. H. Conway, R. K. Guy: Winning Ways for Your Mathematical Plays, 3 volumes, Accademic Press. K. Binmore: Game Theory. A Very Short Introduction, Oxford University Press.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15