Matematik GR (A), Matematik II för grundlärare åk 4-6, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Matematik GR (A), Matematik II för grundlärare åk 4-6, 15 hp
Mathematics BA (A), Mathematics II för Primary School Teachers, 4-6, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MA126G
- Ämne huvudområde: Matematik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2014-12-12
- Senast ändrad: 2018-03-14
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa sina kunskaper om grundläggande matematiska begrepp och utveckla ett förhållningssätt till matematik som resulterar i en förståelseinriktad undervisning. Vidare ska den studerande utveckla förmågan att självständigt analysera, reflektera över och kritiskt ta ställning till matematikens innehåll och undervisningsformer samt analysera, bedöma och betygsätta elevers matematikkunskaper. Den studerande ska fördjupa sig i skolmatematikens innehåll och elevernas uppfattning om matematiska begrepp samt i elevers olika lösningsstrategier till matematiska problem. Den studerande ska även tillägna sig kunskaper om aktuell matematikdidaktisk forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda och med olika perspektiv förklara begrepp och räknelagar i de tidigare årens matematik
- utveckla elevers problemlösningsförmåga
- reflektera över och analysera undervisningsformer och skolmatematikens innehåll utifrån styrdokument, didaktiska kunskaper samt barns och elevers olika förutsättningar
- analysera och bedöma barns och elevers matematikkunskaper med grund i didaktisk teori
- granska och bedöma läromedia och laborativt material
- reflektera över och resonera kring den matematikdidaktiska forskningen
- genomföra och presentera en fältstudie
Innehåll
I. Matematikens ämnesteori, 7,5 hp
Grundskolans matematik och terminologi
Problemlösning
Analys av läromedia och laborativt material med inriktning mot åk 4-6
II. Matematikdidaktik, 7,5 hp
Analys och bedömning
Planering, genomförande och utvärdering av skolmatematiken.
Verksamhetsnära fältstudie.
Aktuell matematikdidaktisk forskning
Behörighet
Matematik GR(A), Matematik I för grundlärare åk 4-6, 15 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten.
Examination
M100: Matematikens ämnesteori, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Matematikdidaktik, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
O100: Obligatoriska uppgifter
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga redovisningar samt därutöver fullgörande av föreskrivna uppgifter under kursens gång.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bråting K, Sollervall H, Stadler E
- Titel: Geometri för lärare
- Upplaga: 1:1
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Webbadress: www.studentlitteratur.se
- Författare/red: Häggblom Lisen
- Titel: Med matematiska förmågor som kompass
- Upplaga: 1:1
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Webbadress: www.studentlitteratur.se
- Författare/red: Jönsson, Anders
- Titel: Lärande bedömning
- Upplaga: 2:2
- Förlag: Gleerups utbildning AB
- Webbadress: www.gleerups.se
- Författare/red: Kerstin Hagland, Rolf Hedrén, Eva Taflin
- Titel: Rika matematiska problem
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Sambedömning i skolan
- Upplaga: 2014
- Förlag: Skolverket