Matematik/Tillämpad matematik A, Matematik med specialpedagogisk inriktning, Uppdragsutbildning, 5 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Matematik/Tillämpad matematik A, Matematik med specialpedagogisk inriktning, Uppdragsutbildning, 5 poäng
Mathematic/Applied mathematic, Mathematic with Special Education Aiming, 7,5 ECTS-credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MAAU04
- Ämne huvudområde: Matematik/Tillämpad matematik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2007-01-15
- Giltig fr.o.m: 2006-09-04
Syfte
Denna kurs är en uppdragsutbildning vilken syftar till att ge pedagoger fortsatta kunskaper och insikter inom det specialpedagogiska området. Utifrån verksamhetens styrdokument, kurslitteratur och egna erfarenheter ska deltagarna ges möjlighet att reflektera över olika pedagogiska konsekvenser såväl för eleverna som för pedagogrollen.
Lärandemål
Den studerande skall:
• tillägna sig kunskaper om elevers uppfattning av matematiska begrepp och hur dessa utvecklas
• kunna använda sina kunskaper om kommunikationens betydelse och läromedias roll i matematikundervisningen för att analysera sin egen undervisning
• ha inblick i några olika områden av aktuell matematikdidaktisk forskning
• tillägna sig kunskaper om hur matematiksvårigheter kan förebyggas och avhjälpas, samt tillämpa detta genom att konstruera, genomföra och utvärdera, relevanta åtgärdsprogram och utvecklingsplaner i gymnasieskolan
Innehåll
Uppdragsutbildning, Matematikdidaktik (Strömsund) 5 poäng (ECTS 7,5)
• Utvecklingen av matematiska begrepp och matematisk förståelse
• Kommunikationens betydelse för en god matematikinlärning
• Aktuell matematikdidaktisk forskning
• Matematiksvårigheter och Dyskalkyli
• Läromedias roll i matematikundervisningen
Behörighet
Lärarexamen eller motsvarande
Kursbeskrivning
Kursen är en uppdragsutbildning för Strömsunds kommun. Kursen omfattar 5 poäng och läses på kvartsfart över två terminer med start HT-06. Sex studiedagar är inplanerade, varav två under HT-06 samt fyra under VT-07.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Kursen bedrivs genom självstudier och lärarledda sammankomster i form av studiedagar. Mellan studiedagarna ges uppgifter i form av förberedelser för seminarier, litteraturstudier och inlämningsuppgifter.
Examination
Samtliga examinerande moment är obligatoriska och kräver ett aktivt deltagande. Kursen examineras genom aktivt deltagande i lektionsövningar, gruppdiskussioner, seminarium samt genom olika skriftliga inlämningsuppgifter.
För seminarium och gruppdiskussioner används enbart betygen Godkänd eller Underkänd. För de skriftliga inlämningsuppgifterna används betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänt krävs:
• Ett aktivt deltagande vid gruppövningar, diskussioner samt seminarium
• Godkänt genomförda individuella uppgifter.
• Att kursdeltagaren uppvisar goda kunskaper om kursens mål och innehåll, samt har ett reflekterande och kritiskt granskande förhållningssätt.
För betyget Väl godkänt krävs:
• Uppvisande av en tydligt analytisk och reflekterande förmåga
• Ett väl godkänt resultat på de individuella inlämningsuppgifterna.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
- Ort: Stockholm, URL
- Upplaga: 1994
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs 1994-1spdf
- Författare/red: Adler, B.
- Titel: Vad är Dyskalkyli?
- Ort: Kristianstad
- Upplaga: 2001
- Förlag: Kristianstads Boktryckeri AB.
- Författare/red: Emanuelsson, G. Johansson, B. Nilsson, M. Olsson, G. Rosén, B. & Ryding, R (Red).
- Titel: Nämnaren Tema: Matematik – ett kärnämne
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1995
- Förlag: Kompendiet
- Författare/red: Gran, B. (Red.)
- Titel: Matematik på elevens villkor
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Löwing, M.
- Titel: Matematikundervisningens dilemma – Hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur