Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation i intranät, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation i intranät, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Communication in Intranet, 7,5 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK015G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-12-07
- Senast ändrad: 2007-12-19
- Giltig fr.o.m: 2008-01-21
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig teoretisk och praktisk kunskap om intranät som kommunikationsverktyg. Intranätet studeras ur ett helhetsperspektiv, där särskild vikt läggs vid intranätets innehåll och förankring i organisationens övergripande mål och strategier.Såväl sändar- som mottagarperspektiv på intranätets innehåll och interna förankring studeras och analyseras under kursens gång.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
-redogöra för olika teorier kring intranät som kommunikationsverktyg
-redogöra för hur innehållet på en intranätsida bör utformas
-beskriva och förklara intranätet och dess innehåll i ett större strategiskt sammanhang
-beskriva, förklara och exemplifiera intranätets för- och nackdelar som intern kommunikationskanal
-bryta ned, bearbeta och på nytt kategorisera ett intranät med avseende på innehåll och strategiska mål och budskap
Innehåll
Kursen innehåller:
- teorier om kommunikativa kanalval i olika typer av situationer
- teorier kring intranät som kommunikationsverktyg
- teorier kring förändringsarbete med organisationers interna kommunikationer
- analys av intranät
- produktion av text och bild för sidor med olika typer av interna målgrupper
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp, Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, lärarledd handledning samt individuella övningsuppgifter och grupparbeten.
Examination
Kunskapsredovisningen sker genom olika inlämningsuppgifter. Ytterligare instruktioner om examination redovisas i det PM som delas ut inför momentet.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bark, M. m.fl
- Titel: Intranät i organisationens kommunikation
- Upplaga: 1997
- Förlag: Konsultförlaget i Uppsala
- Författare/red: Bark, M. m.fl
- Titel: Intranätboken – Från elektronisk anslagstavla till dagligt arbetsverktyg
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber Ekonomi
- Författare/red: Colby, J. & Haas, J.
- Titel: Practical Intranet Development
- Upplaga: 2003
- Förlag: Glasshaus
- Författare/red: Denton, K.
- Titel: Strategic intranets: the next big thing?
- Ort: Emerald Group Publishing Ltd.
- Upplaga: 2006
- Förlag: Corporate Communication: An International Journal. Vol. 11, No. 1, 2006, pp. 5-12.
- Författare/red: Englund, H. & Guldbrand, K.
- Titel: Klarspråk på nätet
- Ort: Sverige
- Upplaga: 2004
- Förlag: Pagina Förlags AB
- Författare/red: Fagerlind, J-M & Nordqvist, A.
- Titel: KomIn i 2000-talet – En studie av Sundsvalls Kommuns Intranät
- Upplaga: 2006
- Kommentar: C-uppsats, ITM/MKV, Mittuniversitetet, Sundsvall Finns att hämta som pdf-dokument i MKVs uppsatsdatabas: http://infinity.mkv.mh.se/uppsatser/
- Författare/red: Lundgren, L.
- Titel: Makten över intranätet – en kartläggning av forskningen kring intranät ur ett kommunikationsperspektiv
- Upplaga: 2006
- Kommentar: I Johansson, C. & Nord, L. (red.) Communiqué 2006 – Makten över kommunikationen Sundsvall, Mittuniversitetet, pp. 84-107
Referenslitteratur
- Titel: Webbrådgivaren Fredrik Wackås blogg:
- Kommentar: http://www.wpr.se/amnen/intranat/
- Författare/red: Danielsson, H. & Dellesjö, H.
- Titel: Trial and error - En studie av Stadiums anställdas användande av och attityd till sitt intranät
- Upplaga: 2006
- Kommentar: C-uppsats, ITM/MKV, Mittuniversitetet, Sundsvall Finns att hämta som pdf-dokument i MKVs uppsatsdatabas: http://infinity.mkv.mh.se/uppsatser/
- Författare/red: Englund, H. & Sundin, M.
- Titel: Tillgänglia webbplatser – i praktiken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Jure förlag AB
- Författare/red: Heide, M.
- Titel: Intranät – en ny arena för kommunikation och lärande
- Upplaga: 2002
- Förlag: Sociologiska institutionen, Lunds universitet
- Författare/red: Irish Computer Society
- Titel: Intranet Ireland 2007 Report
- Upplaga: 2007
- Kommentar: Finns att hämta som pdf-dokument på: http://ics-intranet2007.ptools.com.
- Författare/red: Jones, S.L.
- Titel: From Writers to Information Coordinators – Technology and the Changing Face of Collaboration.
- Upplaga: 2005
- Kommentar: Journal of Business and Technical Communication, Vol. 19, No. 4. October 2005. pp. 449-467. Sage Publications.
- Författare/red: Murgolo-Poore, M.E., Pitt, L.F., Berthon, P.R & Prendegast, G.
- Titel: Corporate intelligence dissemination as a consequence of intranet effectiveness: an empirical study.
- Upplaga: 2003
- Kommentar: Public Relations Review 29 (2003) pp. 171-184. Pergamon, Science Direct. Elsevier Science Inc.