Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Strategisk politisk kommunikation, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Strategisk politisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science MA, Strategic Political Communication, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK023A
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2012-01-12
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-16

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig avancerad kunskap om strategisk politisk kommunikation som teori och praktik. Kursen kommer fokusera särskilt på olika teorier som behandlar politisk public relations, politisk marknadsföring, politisk marknadsorientering samt politiska kampanjer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
– Diskutera, beskriva och skilja mellan de akademiska fälten politisk public relations, politisk marknadsföring och politisk marknadsorientering
– Diskutera och analysera ett urval public relations och marknadsföringsteorier samt hur de kan appliceras i politiska kontexter och processer
– Diskutera och analysera hur politiska partier och kandidater använder sig av olika public relations och marknadsföringsstrategier och taktiker
– Diskutera och analysera teorier som handlar om professionaliseringen av politiska kampanjer
– Diskutera och analysera hur strukturella och semistrukturella faktorer påverkar användandet av olika strategier och taktiker från public relations och marknadsföring; graden av politisk marknadsorientering; samt professionaliseringen av politiska kampanjer.

Innehåll

Kursen erbjuder avancerade studier av strategisk politisk kommunikation som teori och praktik. Kursen fokuserar särskilt på teorier relaterade till politisk public relations, politisk marknadsföring, politisk marknadsorientering samt politiska kampanjer. Kursen behandlar även strukturella och semistrukturella faktorer som påverkar användandet av strategier och taktiker från public relations och marknadsföring i politiska kontexter, graden av marknadsorientering, samt professionaliseringen av politiska kampanjer. Betydelsen av olika kommunikationsteknologier behandlas som en integrerad del av hela kursen.

Behörighet

Minst 60 hp från Internationellt masterprogram i politisk kommunikation.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier

Kursen ges på engelska.

Examination

Deltagande vid obligatoriska seminarier samt skriftliga tentamina.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Johnson, Dennis W. (Ed.)
  • Titel: Routledge Handbook of Political Management
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: New York, Routledge
  • Författare/red: Lees-Marshment, Jennifer
  • Titel: Political Marketing. Principles and Applications
  • Ort: London
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Lees-Marshment, Jennifer, Strömbäck, Jesper & Rudd, Chris (Eds.)
  • Titel: Global Political Marketing
  • Ort: London
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15