Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Projektanalys och praktik, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Projektanalys och praktik, 30 hp
Media and Communication Science BA (B), Project Analysis and Internship, 30 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK027G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-05-22
- Senast ändrad: 2007-10-25
- Giltig fr.o.m: 2007-07-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten i nära samarbete med en praktikplats ska få möjlighet att tillämpa de analysverktyg och de kommunikativa arbetsprocesser som tidigare har studerats teoretiskt.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
– Ha kännedom om kommunikativa processer och arbetsuppgifter på en arbetsplats inriktad mot strategisk kommunikation.
– Kunna formulera och sammanställa en kommunikationsplan till en extern uppdragsgivare.
– Kunna formulera och sammanställa en kommunikationsanalys till en extern uppdragsgivare.
– Kunna ge förslag på lämpliga kommunikativa åtgärder utifrån genomförd analys.
Innehåll
Kursen innehåller praktiskt informationsarbete, samt en arbetsplatsrapport som syftar till att belysa den strategiska kommunikationens koppling till den dagliga verksamheten och effektiviteten i den utvalda organisationen. I kursen ingår fyra introduktionsveckor, tolv veckor med praktiskt informationsarbete och datainsamling, fyra veckor med sammanställning och slutseminarier. Studenten söker själv praktikplats med stöd från kursens lärare.
Behörighet
Högskolestudier om 120 hp, varav Medie- och kommunikationsvetenskap, 75 hp, inkluderande Strategisk kommunikation GR (B), 7,5 hp, Vetenskaplig metod GR (B), 7,5 hp, B-uppsats GR (B), 7,5 hp, samt Praktik/Arbetsplatsförlagt projekt GR (B), 9 hp. Arbetsprov i form av portfolio på CD eller papper (t ex uppsatser, rapporter, trycksaker). I provet kan en personlig intervju ingå. Sökande rangordnas efter samlad bedömning av arbetsprover, betyg och eventuell intervju.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av introducerande föreläsningar, intern och extern handledning, och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter. Examination kommer att ske såväl individuellt som i grupp och presenteras mer utförligt i det schema och kurs-PM som delas ut senast tre veckor före kursstart.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten. Mer detaljerad information om kursen och examinationskriterier lämnas i kurs-PM i anslutning till kursstart.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Relevant litteratur anges i anslutning till kursstart.