Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation och ledarskap, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation och ledarskap, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Communication and Leadership, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK037G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2007-12-13
  • Senast ändrad: 2013-07-01
  • Giltig fr.o.m: 2013-07-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning inom organisationers interna kommunikation med särskilt fokus på ledarens kommunikativa roll och kommunikationen mellan chefer och medarbetare.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
– kunna beskriva centrala teorier om ledarskap
– kunna redogöra för forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– kunna redogöra för analys- och utvärderingsmetoder inom området
– kunna analysera ett kommunikationsproblem relaterat till kursens innehåll

Innehåll

Kursen är en påbyggnadskurs inom organisationers kommunikation som behandlar ledares kommunikativa roll i organisationer.

Kursen belyser:
– teorier om ledarskap och ledares kommunikativa roll i organisationer
– aktuell forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– informatörers roll som utbildare och rådgivare till chefer i interna kommunikationsfrågor
– metoder för att analysera och utvärdera kommunikationen mellan chefer och medarbetare

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp, alternativt Företagsekonomi (GR) A, Organisation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Examination

M100: Kommunikation och ledarskap, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alvesson, Mats & Sveningsson, Stefan
  • Titel: Managers doing leadership: The extra-ordinarization of the mundane
  • Upplaga: Human Relations, 56(12) 1435–1459. [24s] 2003
  • Författare/red: Axley, S. R
  • Titel: Managerial and Organizational Communication in Terms of the Conduit Metaphor
  • Upplaga: Academy of Management Review 9: 428–37. [9s] 1984
  • Författare/red: Clutterbuck, David & Hirst, Sheila
  • Titel: Leadership communication: A status report.
  • Upplaga: Journal of Communication Management 6(4), 351–354. [3s] 2002
  • Författare/red: Fairhurst, Gail. T
  • Titel: Refraiming the art of framing: Problems and prospects for leadership
  • Upplaga: Leadership, 1(2), 165–185. [20s] 2005
  • Författare/red: Hackman, Michael & Johnson, Craig
  • Titel: Leadership. A Communication Perspective
  • Upplaga: 2009 5th Ed.
  • Förlag: Waveland Press. [429s]
  • Författare/red: Hargie, O & Tourish, D. (Eds)
  • Titel: Auditing organizational communication. A handbook of research, theory and practice.
  • Ort: London
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge (480)
  • Författare/red: Heide, Mats och Simonsson, Charlotte
  • Titel: ”Informatörer som kommunikationsexperter”. I: Larsson, Larsåke (red.) PR på svenska. Teori, strategi och kritisk analys
  • Upplaga: Studentlitteratur. S. 181-204. [23s] 2002
  • Författare/red: Johansson, C, Miller, V. D, Hamrin, S
  • Titel: Communicative Leadership. Theories, Concepts, and Central Communication Behaviors
  • Ort: Sundsvall
  • Upplaga: 2011/1
  • Förlag: Mittuniversitetet, DEMICOM
  • Författare/red: Madlock, Paul E
  • Titel: The link between leadership style, communicator competence, and employee satisfaction
  • Upplaga: Journal of Business Communication, 45, 61-78. [17s] 2008
  • Författare/red: Seeger, Matthew W. & Ulmer, Robert R
  • Titel: Explaining Enron: Communication and Responsible Leadership.
  • Upplaga: Management Communication Quarterly, 17(1), 58–84. [26s] 2003
  • Författare/red: Simonsson, C
  • Titel: Den kommunikativa utmaningen. En studie av kommunikation mellan chef och medarbetare i en modern organisation
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Lunds universitet. [260s]
  • Författare/red: Welch, Mary & Jackson, Paul R
  • Titel: Rethinking internal communication: a stakeholder approach.
  • Upplaga: Corporate Communications: An International Journal. 12(2), 177–198. [21s] 2007

Referenslitteratur

  • Författare/red: Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte
  • Titel: Kommunikation & organisation
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15