Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation och ledarskap, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Kommunikation och ledarskap, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Communication and Leadership, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK037G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-12-13
  • Senast ändrad: 2011-06-01
  • Giltig fr.o.m: 2011-07-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning inom organisationers interna kommunikation med särskilt fokus på ledarens kommunikativa roll och kommunikationen mellan chefer och medarbetare.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
– kunna beskriva centrala teorier om ledarskap
– kunna redogöra för forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– kunna redogöra för analys- och utvärderingsmetoder inom området
– kunna analysera ett kommunikationsproblem relaterat till kursens innehåll

Innehåll

Kursen är en påbyggnadskurs inom organisationers kommunikation som behandlar ledares kommunikativa roll i organisationer.

Kursen belyser:
– teorier om ledarskap och ledares kommunikativa roll i organisationer
– aktuell forskning om kommunikation mellan chefer och medarbetare
– informatörers roll som utbildare och rådgivare till chefer i interna kommunikationsfrågor
– metoder för att analysera och utvärdera kommunikationen mellan chefer och medarbetare

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp, alternativt Företagsekonomi (GR) A, Organisation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Examination

I kursen ingår skriftliga och muntliga examinationsuppgifter, både individuellt och i grupp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hackman, Michael & Johnson, Craig
  • Titel: Leadership. A Communication Perspective. 4th Ed.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Waveland Press. [429s]
  • Författare/red: Hargie, O & Tourish, D. (Eds)
  • Titel: Auditing organizational communication. A handbook of research, theory and practice.
  • Ort: London
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge (480)
  • Författare/red: Simonsson, C
  • Titel: Den kommunikativa utmaningen. En studie av kommunikation mellan chef och medarbetare i en modern organisation
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Lunds universitet. [260s]

Referenslitteratur

  • Författare/red: Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte
  • Titel: Kommunikation & organisation
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber

Artiklar som ingår i obligatorisk litteratur: Alvesson, Mats & Sveningsson, Stefan 2003: Managers doing leadership: The extra-ordinarization of the mundane. Human Relations, 56(12), 1435–1459. [24s] Axley, S. R. 1984: ‘Managerial and Organizational Communication in Terms of the Conduit Metaphor’, Academy of Management Review 9: 428–37. [9s] Clutterbuck, David & Hirst, Sheila 2002: Leadership communication: A status report. Journal of Communication Management, 6(4), 351–354. [3s] Fairhurst, Gail. T. 2005: Refraiming the art of framing: Problems and prospects for leadership. Leadership, 1(2), 165–185. [20s] Heide, Mats och Simonsson, Charlotte 2002: ”Informatörer som kommunikationsexperter”. I: Larsson, Larsåke (red.) PR på svenska. Teori, strategi och kritisk analys. Studentlitteratur. S. 181-204. [23s] Madlock, Paul E. 2008: The link between leadership style, communicator competence, and employee satisfaction. Journal of Business Communication, 45, 61-78. [17s] Seeger, Matthew W. & Ulmer, Robert R. 2003: Explaining Enron: Communication and Responsible Leadership. Management Communication Quarterly, 17(1), 58–84. [26s] Welch, Mary & Jackson, Paul R. 2007: Rethinking internal communication: a stakeholder approach. Corporate Communications: An International Journal. 12(2), 177–198. [21s]

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15