Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations in Social Media, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK056G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2011-09-23
- Senast ändrad: 2019-04-02
- Giltig fr.o.m: 2019-06-01
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om hur det ökande användandet av sociala medier påverkar strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer och intressenter arbetar med sociala medier i sin strategiska kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera hur strategisk kommunikation påverkats av sociala mediers framväxt vid sidan av traditionella massmedier
- beskriva och ge exempel på hur sociala medier kan användas av organisationer och intressenter inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras användandet av sociala medier i den strategiska kommunikationen inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation. Kursen belyser betydelsen av de sociala mediernas framväxt för bransch och forskning inom strategisk kommunikation.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation, 7,5 hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment.
Examination
M100: Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M100 0,5 hp, Diskussionsuppgift I (enskilt arbete)
Betyg: Underkänt (U) eller Godkänt (G).
M200 1 hp, Diskussionsuppgift II (enskilt arbete)
Betyg: Underkänt (U) eller Godkänt (G).
M300 1 hp, Diskussionsuppgift III (enskilt arbete)
Betyg: Underkänt (U) eller Godkänt (G).
M400 1 hp, Diskussionsuppgift IV (enskilt arbete)
Betyg: Underkänt (U) eller Godkänt (G).
M500 4 hp, Hemtentamen (enskilt arbete)
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Begränsning av undervisningen: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Argenti P A
- Titel: Digital Strategies for Powerful Corporate Communications
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Professional
- Kommentar: 288 sidor
- Författare/red: Coombs, W. T., Falkheimer, J., Heide, M., och Young, P.
- Titel: Strategic Communication, Social Media and Democracy - The challenge of the digital naturals
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 188 sidor. Boken finns som E-bok
- Författare: Gilpin, Dawn
- Artikeltitel: Organizational Image Construction in a Fragmented Online Media Environment
- Tidskrift: Journal of Public Relations Research
- År/Volym/nr/sidor: 2010, 22(3), 265–287
- Kommentar: 22 sidor
- Författare/red: Lundgren L, Strandh K, Johansson C
- Titel: De sociala intranätens praxis. Användning nytta och framgångsfaktorer
- Upplaga: 2012
- Kommentar: 53 sidor. DEMICOM rapport nr 5. Rapporten kan laddas ner på http://www.miun.se/demicom/demicomsrapportserie
- Författare/red: Olsson, T
- Titel: Producing the Internet – Critical Perspectives of Social Media
- Upplaga: 2013
- Förlag: Nordicom
- Kommentar: 259 sidor. Bokens tryckta upplaga är slut och kan laddas ner från internet: http://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/producing-internet
- Författare: Ragas, M W, Laskin, A. V, & Brusch, M
- Artikeltitel: Investor relations measurement: An industry survey
- Tidskrift: Journal of Communication Management
- År/Volym/nr/sidor: 2014, 18(2), 176-192
- Kommentar: 16 sidor
- Författare/red: Solis, Brian
- Titel: Putting the Public Back in Public Relations - How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Prentice Hall
- Författare/red: Stakston, B
- Titel: Gilla! Dela Engagemang, Passion och Idéer via Sociala Medier
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Idealistas Förlag
- Kommentar: 160 sidor
- Författare: Wright, Donald K. & Hinson, Michelle D.
- Artikeltitel: An Updated Examination of Social and Emerging Media Use in Public Relations Practice: A Longitudinal Analysis Between 2006 and 2014
- Tidskrift: Public Relations Journal
- År/Volym/nr/sidor: 2014, 8(2)
- Webbadress: Artikeln kan laddas ner på sidan: http://www.prsa.org/Intelligence/PRJournal/Vol8/No2/#.VliDAXuq0yJ
- Kommentar: 35 sidor. Artikeln kan laddas ner på sidan: http://www.prsa.org/Intelligence/PRJournal/Vol8/No2/#.VliDAXuq0yJ