Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations in Social Media, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK056G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2011-09-23
  • Senast ändrad: 2015-12-01
  • Giltig fr.o.m: 2016-01-18

Syfte

Syftet med kursen är att ge kunskaper om hur det ökande användandet av sociala medier påverkar strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer och intressenter arbetar med sociala medier i sin strategiska kommunikation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera hur strategisk kommunikation påverkats av sociala mediers framväxt vid sidan av traditionella massmedier
- beskriva och ge exempel på hur sociala medier kan användas av organisationer och intressenter inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation

Innehåll

I kursen behandlas och diskuteras användandet av sociala medier i den strategiska kommunikationen inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation. Kursen belyser betydelsen av de sociala mediernas framväxt för bransch och forskning inom strategisk kommunikation.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Argenti P A
  • Titel: Digital Strategies for Powerful Corporate Communications
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: McGraw-Hill Professional
  • Kommentar: 288 sidor
  • Författare/red: Coombs, W. T., Falkheimer, J., Heide, M., och Young, P.
  • Titel: Strategic Communication, Social Media and Democracy - The challenge of the digital naturals
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 188 sidor. Boken finns som E-bok
  • Författare: Gilpin, Dawn
  • Artikeltitel: Organizational Image Construction in a Fragmented Online Media Environment
  • Tidskrift: Journal of Public Relations Research
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 22(3), 265–287
  • Kommentar: 22 sidor
  • Författare/red: Lundgren L, Strandh K, Johansson C
  • Titel: De sociala intranätens praxis. Användning nytta och framgångsfaktorer
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: 53 sidor. DEMICOM rapport nr 5. Rapporten kan laddas ner på http://www.miun.se/demicom/demicomsrapportserie
  • Författare/red: Olsson, T
  • Titel: Producing the Internet – Critical Perspectives of Social Media
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Nordicom
  • Kommentar: 259 sidor. Bokens tryckta upplaga är slut och kan laddas ner från internet: http://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/producing-internet
  • Författare: Ragas, M W, Laskin, A. V, & Brusch, M
  • Artikeltitel: Investor relations measurement: An industry survey
  • Tidskrift: Journal of Communication Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, 18(2), 176-192
  • Kommentar: 16 sidor
  • Författare/red: Stakston, B
  • Titel: Gilla! Dela Engagemang, Passion och Idéer via Sociala Medier
  • Ort: Hindås
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Idealistas Förlag
  • Kommentar: 160 sidor
  • Författare: Wright, Donald K. & Hinson, Michelle D.
  • Artikeltitel: An Updated Examination of Social and Emerging Media Use in Public Relations Practice: A Longitudinal Analysis Between 2006 and 2014
  • Tidskrift: Public Relations Journal
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, 8(2)
  • Webbadress: Artikeln kan laddas ner på sidan: http://www.prsa.org/Intelligence/PRJournal/Vol8/No2/#.VliDAXuq0yJ
  • Kommentar: 35 sidor. Artikeln kan laddas ner på sidan: http://www.prsa.org/Intelligence/PRJournal/Vol8/No2/#.VliDAXuq0yJ

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15