Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations in Social Media, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK056G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2011-09-23
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-16

Syfte

Syftet med kursen är att ge kunskaper om hur det ökande användandet av sociala medier påverkar strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer och intressenter arbetar med sociala medier i sin strategiska kommunikation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera hur strategisk kommunikation påverkats av sociala mediers framväxt vid sidan av traditionella massmedier
- beskriva och ge exempel på hur sociala medier kan användas av organisationer och intressenter inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation

Innehåll

I kursen behandlas och diskuteras användandet av sociala medier i den strategiska kommunikationen inom marknadskommunikation, politisk kommunikation och internkommunikation. Kursen belyser betydelsen av de sociala mediernas framväxt för bransch och forskning inom strategisk kommunikation.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Baehr, Craig & Alex-Brown Konstanze
  • Titel: Assessing the Value of Corporate Blogs: A Social Capital Perspective
  • Kommentar: IEEE Transactions on professional communication, vol. 53, no.4, December 2010
  • Författare/red: Eyrich, Nina, Padman, Monica & Sweetser, Kaye
  • Titel: PR practitioners´ use of social media tools and communication Technology
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Public Relations Review 34
  • Kommentar: sid 412 – 414
  • Författare/red: Gilpin, Dawn
  • Titel: Organizational Image Construction in a Fragmented Online Media Environment
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: Journal of Public Relations Research, 22(3):265–287, 2010
  • Författare/red: Grunig, James E & Grunig, Larissa A
  • Titel: Public Relations Research, Excellence Theory in Public Relations: Past, Present and Future
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: Part IV, 327-347
  • Författare/red: Kaplan Andreas M., Haenlein Michael
  • Titel: Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: Business Horizons, Vol. 53, Issue 1, p. 59-68
  • Författare/red: Luoma-aho, Vilma
  • Titel: Is social media killing our theories?
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Department of communication, JYU
  • Kommentar: www.academia.edu
  • Författare/red: Paul A. Argenti
  • Titel: Digital Strategies for Powerful Corporate Communications
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: McGraw-Hill Professional
  • Författare/red: Smith, Aaron
  • Titel: The Internet’s Role in Campaign
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: Pew Internet and American Life Project
  • Författare/red: Solis, Brian
  • Titel: Putting the Public Back in Public Relations - How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Prentice Hall
  • Författare/red: Stakston, Brit
  • Titel: Politik 2.0: Konsten att använda sociala medier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Beijbom Books
  • Författare/red: Van Dijck, José & Nieborg, David
  • Titel: Wikinomics and its discontent: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: New Media & Society August 2009 vol. 11 no. 5
  • Författare/red: Wright, Donald K & Hinson Michelle D
  • Titel: An Updated Look at the Impact of Social Media on Public Relations Practice
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: Public Relations Journal Vol. 3, No. 2

Referenslitteratur

  • Författare/red: Liljerehn Mats
  • Titel: Är sociala intranät framtiden? Erfarenhetsutbyten i fysiska och virtuella miljöer
  • Kommentar: Kandidatuppsats vid Stockholms universitet, 2011

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15