Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), PR and Proficiency Analysis, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK064G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2013-10-30
  • Giltig fr.o.m: 2014-01-20

Syfte

Kursens syfte är att diskutera de olika arbetsuppgifter, problem och möjligheter som studenterna mött under sin praktikperiod. De praktiska upplevelserna analyseras med hjälp av aktuell branschforskning. I kursen diskuteras yrkesroller och bransch kritiskt i relation till samhällsnytta, samt det praktiska arbetet i relation till affärsnytta.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra och diskutera aktuell forskning om branschen
- diskutera och förklara relationen mellan olika närliggande yrkesroller i branschen
- redogöra för aktuella trender i den svenska branschen
- diskutera och förklara strategier bakom samt göra en marknadsplan för ett givet case med fokus på produktutveckling och affärsnytta
- diskutera och beskriva organisationers medierelationer.

Innehåll

Kursen ger en översikt av arbetsuppgifter och yrkesroller inom arbetsområdet strategisk kommunikation och belyser möjligheter och svårigheter för branschen som framtida arbetsmarknad. Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier kopplas till det praktiska arbetet med strategisk kommunikation.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuell handledning.

Examination

I kursen ingår både skriftliga och muntliga examinationer, både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid vissa moment.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK010G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berger K. Bruce
  • Titel: Power Over, Power With, and Power to Relations: Critical Reflections on Public Relations, the Dominant Coalition, and Activism
  • Kommentar: Tidskrift: Journal of Public Relations Research, 17(1) 5-28
  • Författare/red: Breakenridge, Deirdre K
  • Titel: Social Media and Public Relations – eight new practices for the PR professional
  • Ort: New Jersey
  • Upplaga: Första upplagan
  • Förlag: Pearson Education, Inc.
  • Författare/red: Eliasson Bengt, Andberg Leif
  • Titel: Marknadsplanen. Praktisk handledning för marknadsplanerare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare: Fawkes, J
  • Artikeltitel: Saints and sinners: Competing identities in public relations ethics
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • Författare/red: Larsson, Larsåke
  • Titel: Opinionsmakarna. En studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Moreno, Á., Zerfass, A., Tench, R., Vercic, D., & Verhoeven, P
  • Artikeltitel: European Communication Monitor: Current developments, issues and tendencies of the professional practice of public relations in Europe
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • Författare/red: Rode, Verena and Christine Vallaster
  • Titel: Corporate branding for start-ups: the crucial role of entrepreneurs
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Corporate Reputation Review
  • Kommentar: 8, 121-135
  • Författare/red: Sallot, Lynne M, Johnson Elizabeth A
  • Titel: Investigating relationships between journalists and public relations practitioners: Working togehter to set, frame and build the public agenda, 1991-2004
  • Upplaga: 2006
  • Kommentar: Tidskrift: Public Relations Review 32, (2) 151-159
  • Författare: Verhoeven, P., Tench, R., Zerfass, A., Moreno, A., & Vercic, D
  • Artikeltitel: How European PR practitioners handle digital and social media
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • Författare/red: Westander Publicitet & Påverkan
  • Titel: Westanders PR-handbok
  • Upplaga: senaste upplagan, ges ut varje år
  • Webbadress: http://www.westander.se/prhandboken.html

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15