Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), PR and Proficiency Analysis, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK064G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2013-10-30
- Giltig fr.o.m: 2014-01-20
Syfte
Kursens syfte är att diskutera de olika arbetsuppgifter, problem och möjligheter som studenterna mött under sin praktikperiod. De praktiska upplevelserna analyseras med hjälp av aktuell branschforskning. I kursen diskuteras yrkesroller och bransch kritiskt i relation till samhällsnytta, samt det praktiska arbetet i relation till affärsnytta.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra och diskutera aktuell forskning om branschen
- diskutera och förklara relationen mellan olika närliggande yrkesroller i branschen
- redogöra för aktuella trender i den svenska branschen
- diskutera och förklara strategier bakom samt göra en marknadsplan för ett givet case med fokus på produktutveckling och affärsnytta
- diskutera och beskriva organisationers medierelationer.
Innehåll
Kursen ger en översikt av arbetsuppgifter och yrkesroller inom arbetsområdet strategisk kommunikation och belyser möjligheter och svårigheter för branschen som framtida arbetsmarknad. Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier kopplas till det praktiska arbetet med strategisk kommunikation.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuell handledning.
Examination
I kursen ingår både skriftliga och muntliga examinationer, både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid vissa moment.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK010G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berger K. Bruce
- Titel: Power Over, Power With, and Power to Relations: Critical Reflections on Public Relations, the Dominant Coalition, and Activism
- Kommentar: Tidskrift: Journal of Public Relations Research, 17(1) 5-28
- Författare/red: Breakenridge, Deirdre K
- Titel: Social Media and Public Relations – eight new practices for the PR professional
- Ort: New Jersey
- Upplaga: Första upplagan
- Förlag: Pearson Education, Inc.
- Författare/red: Eliasson Bengt, Andberg Leif
- Titel: Marknadsplanen. Praktisk handledning för marknadsplanerare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare: Fawkes, J
- Artikeltitel: Saints and sinners: Competing identities in public relations ethics
- Tidskrift: Public Relations Review
- Författare/red: Larsson, Larsåke
- Titel: Opinionsmakarna. En studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare: Moreno, Á., Zerfass, A., Tench, R., Vercic, D., & Verhoeven, P
- Artikeltitel: European Communication Monitor: Current developments, issues and tendencies of the professional practice of public relations in Europe
- Tidskrift: Public Relations Review
- Författare/red: Rode, Verena and Christine Vallaster
- Titel: Corporate branding for start-ups: the crucial role of entrepreneurs
- Upplaga: 2005
- Förlag: Corporate Reputation Review
- Kommentar: 8, 121-135
- Författare/red: Sallot, Lynne M, Johnson Elizabeth A
- Titel: Investigating relationships between journalists and public relations practitioners: Working togehter to set, frame and build the public agenda, 1991-2004
- Upplaga: 2006
- Kommentar: Tidskrift: Public Relations Review 32, (2) 151-159
- Författare: Verhoeven, P., Tench, R., Zerfass, A., Moreno, A., & Vercic, D
- Artikeltitel: How European PR practitioners handle digital and social media
- Tidskrift: Public Relations Review
- Författare/red: Westander Publicitet & Påverkan
- Titel: Westanders PR-handbok
- Upplaga: senaste upplagan, ges ut varje år
- Webbadress: http://www.westander.se/prhandboken.html