Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), PR and Proficiency Analysis, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK064G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2013-10-30
  • Senast ändrad: 2015-09-30
  • Giltig fr.o.m: 2016-01-17

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper om kommunikationsbranschen och yrkesroller inom området i relation till samhället samt att med hjälp av ämnesrelevant litteratur kunna analysera och diskutera dessa. I kursen diskuteras professionalism och etiska frågor som påverkar branschen, både utifrån relevant teori och studenternas olika praktikerfarenheter.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera relevant forskning om kommunikationsbranschen
- redogöra för och diskutera relevant forskning och praktik om yrkesrollen och medföljande utmaningar
- redogöra för och förklara relationer mellan olika närliggande yrkesroller i branschen
- diskutera och analysera kommunikatörens roll i samhället
- tillämpa inovativa lösningar på strategiska kommuniktionsutmaningar och problem

Innehåll

Kursen ger en översikt av arbetsuppgifter och yrkesroller inom kommunikationsbranschen och belyser möjligheter och svårigheter för branschen som arbetsmarknad.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuell handledning.

Examination

I kursen ingår både skriftliga och muntliga examinationer, både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid vissa moment.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK010G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alison Theaker
  • Titel: The Public Relations Handbook
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Routledge
  • Författare: Fawkes, J
  • Artikeltitel: Saints and sinners: Competing identities in public relations ethics
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2012
  • Författare/red: Larsson, Larsåke
  • Titel: Opinionsmakarna. En studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Patricia J. Parsons
  • Titel: Ethics in Public Relations – A Guide to Best Practice
  • Upplaga: 2008

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15