Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), PR- och branschanalys, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), PR and Proficiency Analysis, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK064G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Fastställd: 2013-10-30
- Senast ändrad: 2015-09-30
- Giltig fr.o.m: 2016-01-17
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper om kommunikationsbranschen och yrkesroller inom området i relation till samhället samt att med hjälp av ämnesrelevant litteratur kunna analysera och diskutera dessa. I kursen diskuteras professionalism och etiska frågor som påverkar branschen, både utifrån relevant teori och studenternas olika praktikerfarenheter.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera relevant forskning om kommunikationsbranschen
- redogöra för och diskutera relevant forskning och praktik om yrkesrollen och medföljande utmaningar
- redogöra för och förklara relationer mellan olika närliggande yrkesroller i branschen
- diskutera och analysera kommunikatörens roll i samhället
- tillämpa inovativa lösningar på strategiska kommuniktionsutmaningar och problem
Innehåll
Kursen ger en översikt av arbetsuppgifter och yrkesroller inom kommunikationsbranschen och belyser möjligheter och svårigheter för branschen som arbetsmarknad.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuell handledning.
Examination
I kursen ingår både skriftliga och muntliga examinationer, både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid vissa moment.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK010G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Alison Theaker
- Titel: The Public Relations Handbook
- Upplaga: 2011
- Förlag: Routledge
- Författare: Fawkes, J
- Artikeltitel: Saints and sinners: Competing identities in public relations ethics
- Tidskrift: Public Relations Review
- År/Volym/nr/sidor: 2012
- Författare/red: Larsson, Larsåke
- Titel: Opinionsmakarna. En studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Patricia J. Parsons
- Titel: Ethics in Public Relations – A Guide to Best Practice
- Upplaga: 2008