Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digitala budskap, 5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Digitala budskap, 5 hp
Media and Communication Science BA (B), Digital Messages, 5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK106G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Senast ändrad: 2020-06-01
  • Giltig fr.o.m: 2020-06-20

Syfte

Kursens syfte är att studera och diskutera digitala och engagemangsskapande budskap. De praktiska exemplen analyseras med hjälp av aktuell forskning inom området, med ett fokus på best practice.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och diskutera olika digitala budskapsstrategier och algoritmer, samt den digitala redaktörens roll.
- Praktiskt demonstrera och diskutera hur text och bild kan användas med fokus på engagemangsskapande och optimering av digitala inlägg.

Innehåll

Kursen fokuserar på optimering av digitala budskap i en praktisk kontext.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), 45 hp, inkluderande Strategisk kommunikation, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och handledning.

Examination

M100: Skriftlig rapport (enskild), 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Seminarium (grupp), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Digitalt kurskompendium
  • Kommentar: Ingår i kursmaterialet. Inkluderar aktuella länkar till branschartiklar om mätningar, YouTube-tutorials och guider.
  • Titel: Svenskarna och Internet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Internetstiftelsen i Sverige
  • Webbadress: www.svenskarnaochinternet.se
  • Kommentar: Ny version släpps i mitten av oktober
  • Författare/red: Haider, Jutta & Sundin, Olof
  • Titel: Algoritmer. Så påverkar de din vardag
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Statens medieråd
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Algoritmer.pdf
  • Kommentar: Internetguide #46
  • Författare/red: Herbert, Ingrid & Englund Hjalmarsson Helena
  • Titel: Skriva i sociala medier. Handbok för digitala redaktörer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prodicta Förlag
  • Webbadress: https://www.bokus.com/bok/9789198125030/skriva-i-sociala-medier-handbok-for-digitala-redaktorer/
  • Författare: Mazid, Imran
  • Artikeltitel: Virality of Social Change Messages on Facebook: A Study of Advocacy and Relationship Building Strategies of LGBTQ Advocacy Organizations
  • Tidskrift: 2020, 14(2), 105-121
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 16 sidor
  • Författare: Rietveld, Robert, van Dolen, Willemijn, Mazaloom, Masoud & Worring, Marcel
  • Artikeltitel: What You Feel, Is What You Like Influence of Message Appeals on Customer Engagement on Instagram
  • Tidskrift: 2020, 49, February, 20-53
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Interactive Marketing
  • Kommentar: 33 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15