Medie- och kommunikationsvetenskap B, Kommunikationsteori B, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap B, Kommunikationsteori B, 5 poäng
Communication Theory, B, 5 credit points

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MKAB07
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: B-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2005-10-03
  • Senast ändrad: 2006-09-01
  • Giltig fr.o.m: 2006-09-01

Syfte

Kursen tar upp teoribildning inom det kommunikationsvetenskapliga området samt faktorer som varit styrande för toeriernas framväxt.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du:
- kunna redovisa och illustrera olika tankesätt kring kommunikationsmodeller
- kunna diskutera kommunikationsteknologins roll i framväxten av moderniteten
- kunna resonera kring långsiktiga och kortsiktiga massmedieeffekter
- kunna sammanfatta olika teoretiska skolor om hur medier och samhället påverkar varandra
- kunna utveckla argument kring vilka av dessa teoretiska skolor som bäst respektive sämst korresponderar med verkligheten
- kunna illustrera skillnader mellan det dominanta och det alternativa paradigmet
- kunna applicera bägge paradigmen på ett och samma medieinnehåll
- kunna förklara och ge exempel på hur massmedierna påverkar den sociala integrationen i ett samhälle
- kunna definiera begreppet ’massmedial’ och resonera kring dess lämplighet i dagens samhälle
- kunna diskutera den roll medier spelar för jaget och erfarenheten
- kunna beskriva och exemplifiera argument kring publikens uppkomst
- kunna upptäcka och redovisa mönster i medieinnehåll

Innehåll

Kursen belyser
- de etablerade teorierna och modellerna inom medie-och kommunikationsvetenskap inriktade mot samhällsprocesser
- den normativa diskussionen kring journalistikens roll och dess aktuella struktur
- faktorer som kan påverka medieinnehåll
- introduktion till innehållsanalys

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap A, 15 poäng

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och lärarledda gruppövningar under cirka 15% av kurstiden. Cirka 85% av kurstiden består av självstudier och grupparbeten. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

Kursen examineras genom en individuell hemtenta och ett grupparbete . Hemtentamen motsvarar cirka 60% av slutbetyget och grupparbete 40%. Grupparbetet består av en muntlig och skriftlig komponent. Ytterligare instruktioner om examination står i det kurs-PM som delas ut senast tre veckor före kursstart.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: McQuail, Denis
  • Titel: McQuail's Mass Communication Theory
  • Upplaga: 4th edition, 2000
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Thompson, John B
  • Titel: Medierna och moderniteten
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Daidalos

Kompendium

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15