Medie- och kommunikationsvetenskap C, Strategisk kommunikation C2, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap C, Strategisk kommunikation C2, 5 poäng
Public Relations C2

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MKAC05
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: C-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2005-10-03
  • Giltig fr.o.m: 2001-01-20

Syfte

Syftet med kursen är att ge möjlighet till praktisk tillämpning av nya och gamla teoretiska kunskaper och erfarenheter, samt att skapa förutsättningar för yrkesorientering. De praktiska övningarna görs i grupp och utifrån ett caseorienterat perspektiv.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du:
- ha fått en fördjupad insikt i hur internationell forskning inom public relations kan användas för att lösa praktiska kommunikationsproblem med strategisk inriktning.
- ha en god uppfattning om flera av de praktiska arbetsprocesser som kan användas inom området
- känna till hur såväl organisationer och företag kan gynnas av ett aktivt arbete med stratgisk kommunikation för att lösa kommunikativa problem.
- kunna identifiera och analysera ett kommunikationsproblem
- utifrån den analys som du har gjort komma fram till lämpliga strategiskt kommunikativa åtgärder

Innehåll

Kursen kommer att belysa:
- kopplingen mellan teoretisk och praktisk strategisk kommunikation
- de strategiska kommunikationsmålens koppling till den dagliga verksamheten och effektiviteten i organisationer och företag.
- praktiska verktyg för arbete med strategisk kommunikation, som exempelvis återfinns inom områden som investor relations, massmedierelationer, internkommunikation och marknadskommunikation

Behörighet

Strategisk Kommunikation C1

Kursbeskrivning

Kursen bereder en fördjupad och individuellt anpassad plattform för praktiska fördjupningsstudier inom strategisk kommunikation. Problembaserad inlärning är basen i kursen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarium och lärarledd handledning och utgör ca 5% av kurstiden. 95% av kurstiden går åt att arbeta självständigt, men framför allt i grupp med tentamensförberendelser och projektarbete.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Strategisk kommunikation C2
Du kommer att få både skriftliga och muntliga tentamen. Det sker både individuellt och gruppvis, vilket kommer att framgå av de scheman och det kurs-PM som delas ut senast tre veckor innan kursstart.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Studenter med valfri termin inom institutionens program äger förtur.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15