Miljöteknik AV, Rumslig miljömodellering, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Miljöteknik AV, Rumslig miljömodellering, 7,5 hp
Environmental Engineering MA, Spatial Environmental Modelling, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MÖ024A
  • Ämne huvudområde: Miljöteknik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Tekniska området 100%
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Det primära syftet med kursen är att vidareutveckla studenternas praktiska färdigheter inom geografiska informationssystem (GIS) och ge grundläggande färdigheter i rumslig modellering för att svara på vetenskapliga frågeställningar inom miljöområdet. Kursen syftar också till att orientera studenterna i olika typer av rumsliga modeller och modelleringsansatser. På ett bredare plan syftar kursen till att stärka näringslivets behov av kompetensförsörjning. Den har därför utvecklats tillsammans med näringslivet och ges med flexibla kursmoment, för att underlätta deltagande för yrkesverksamma. Kursen bygger uteslutande på användningen av fri programvara med öppen källkod (Open Source).

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
1. Utveckla enklare rumsliga modeller för analyser inom miljöområdet.
2. Utvärdera olika typer av rumsliga modeller och modelleringsansatser.
3. Utforma och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie kring en miljörelaterad utmaning, baserat på rumslig modellering
4. Sammanfatta en vetenskaplig studie baserad på rumslig modellering, på ett sätt som är begripligt för icke-specialister och som minimerar risken för att resultat medvetet eller omedvetet kan misstolkas.
5. Granska andra studenters vetenskapliga modelleringsstudier och föreslå förbättringar

Innehåll

Med rumslig miljömodellering menas analyser inom miljöområdet som görs med hjälp av geografiskt explicita datormodeller. Geografiskt explicita, eller rumsliga, modeller används för många olika ändamål inom både forskning, näringsliv och samhälle. Till exempel är vägbeskrivningar från Google maps och väderprognoser resultat från rumslig modellering och kartor som visar riskområden för översvämningar i ett förändrat klimat är resultat från rumslig miljömodellering. Kursen introducerar ett urval av rumsliga modeller av olika karaktär och diskuterar deras respektive styrkor och svagheter.

I kursen kommer studenterna att utveckla egna rumsliga modeller. Arbetet sker primärt i QGIS och model designer men studenterna kommer även att introduceras till GRASS GIS för att få tillgång till mer avancerade analysverktyg, samt enklare programmering i Python för att skapa egna modeller. Ett stort fokus ligger på problemlösning och systematiska, vetenskapliga, arbetssätt.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp eller motsvarande, inkluderande minst 15 hp miljövetenskap eller miljöteknik. Minst 15 hp GIS, som kan vara inkluderad i kandidatexamen, alternativt kursen Miljövetenskap AV, Rumslig miljöanalys, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, inspelade föreläsningar, lärarledda seminarier samt individuell handledning (enskild samt i kursforum). Kursen utgörs av följande moment:

A. Föreläsningar och demonstrationer, i huvudsak inspelade (Lärandemål 1-4)

B. Seminarier där veckans föreläsningar diskuteras (Lärandemål 1-4)

C. Ett gemensamt projekt som är individuellt men vars lösning ska diskuteras i mindre grupper (Lärandemål 1-2)

D. Individuella projekt, anpassade efter studenternas bakgrunder (Lärandemål 1-4)

E. Peer-review av individuella projekt och deltagande i kursforum (Lärandemål 5)

Undervisningen sker på engelska.

Examination

I100: Skriftlig inlämningsuppgift: Gemensam uppgift, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Gemensam uppgift med individuell examination. Se kursmoment C.

I200: Skriftlig inlämningsuppgift: Peer-review, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Granskning av en annan students preliminära projektrapportnt

P100: Projektrapport, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Individuellt projekt

W100: Webbtentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Tentamen baserad på kursens föreläsningar.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: [www.miun.se/betygskriterier.](<https: www.miun.se/betygskriterier="">)



Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur:

Inspelade föreläsningar
Englund, O; Lehsten, V.
Mittuniversitetet, 2024

Referenslitteratur:

QGIS Training Manual
QGIS project
Tillgänglig online

Kommentar till litteraturlistan: Ytterligare referenslitteratur utgörs av vetenskapliga artiklar som meddelas vid kursstart.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23