Övriga ämnen A, Naturvetenskapernas ämnesdidaktik, med VFU, 10 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Övriga ämnen A, Naturvetenskapernas ämnesdidaktik, med VFU, 10 poäng
Science Education in School, incl. occupational education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NAVA02
  • Ämne huvudområde: Övriga ämnen
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Lärandemål

Den studerande skall ha förvärvat
- förmåga att analyser läromedel i naturvetenskapliga ämnen i skolan
- kunskap om samhällets förväntningar på den naturvetenskapliga undervisningen
- kunskap om de naturvetenskapliga ämnenas roll i skolan
- färdighet i att tillämpa sitt naturvetenskapliga ämneskunnande i skolan
- insikt om möjligheter och skyldigheter att samverka med andra skolämnen
- insikt om nödvändigheten att samverka med samhället utanför skolan
- förmåga att utforma lokala kursplaner och betygskriterier

Den studerande skall förvärva för läraryrket allmänna praktiska färdigheter med avseende på:
- förmåga att ta initiativ i det pedagogiska arbete
- förmåga till kontakt och samarbete med barn/ungdomar
- förmåga till kontakt och samarbete med vuxna
- förmåga att leda mindre och större grupper
- förmåga att ta ansvar i situationer som studenten möter
- förmåga till engagemang i både verksamhet och relevant ämne

Innehåll

Lärande inom naturvetenskap 3p
- Varför läsa naturvetenskap?
- Människans syn på naturen
- Konstruktivism och det sociokulturella perspektivet

Styrdokument, läromedel och examination 2p
- Läroplansanalys och kursplanestudier
- Läromedelsanalys
- Populärvetenskap i skolan
- Arbetsformer i naturvetenskaplig undervisning
- Examination och examinationsformer

Verksamhetsförlagd utbildning 5p
- Naturvetenskaplig undervisning i skolan
- Examination och examinationsformer
- Naturvetenskap i samverkan
- Utifrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och
utvärdera undervisning.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A, Ma C, Hi A , Nk B (alt. Fy A, Ke A och Bi A).
(Äldre gymnasiebetyg)

Kursbeskrivning

Kursen är en obligatorisk kurs i utbildningen av lärare med inriktning
· natur och matematik,
· naturvetenskap-teknik-samhälle (NTS),
· matematik-naturvetenskap samt
· biologi
men kan i mån av plats även läsas som fristående kurs

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Lärande inom naturvetenskap
Examination kan ske i någon eller några av följande former: seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. På kursen ges något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
Betyg: U, G eller VG

2 poäng (3 ECTS-poäng), Styrdokument, läromedel och examination
Examination kan ske i någon eller några av följande former: seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. På kursen ges något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Verksamhetsförlagd utbildning
Examinationen kan ske i någon eller några av följande former; seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Helge Strömdahl
  • Titel: Kommunicera naturvetenskap i skolan - några forskningsresultat
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jörgen Dimenäs, Monica Sträng-Haraldsson
  • Titel: Undervisning i naturvetenskap
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Roberts, Douglas A
  • Titel: What counts as Science Education" ur Development and Dilemmas in Science Education
  • Upplaga: Sista upplagan
  • Förlag: Peter Fensham (Editor)
  • Författare/red: Roger Säljö
  • Titel: Lärande i praktiken, ett sociokulturellt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prisma
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Bedömning och betygssättning
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Fritzes
  • Författare/red: Svein Sjöberg
  • Titel: Naturvetenskap som allmänbildning
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Wynne Harlen
  • Titel: Våga språnget
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Allmqvist & Wiksell

Referenslitteratur: Aktuella rapporter och artiklar Andersson, Björn (2001): Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. Skolverket. Best nr 01:678. (http://www.skolverket.se/publicerat/index.shtml) Helldén, Gustav (1994): Barns tankar om ekologiska processer. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0523-7 Kursplaner för grundskolan (2000). Utbildningsdepartementet. ISBN 91-38-31729-X (Kan även laddas ned eller beställas från http://www.skolverket.se/kursplaner/) Att vilja utvecklas (2000) Skolverket. Serie: Övriga trycksaker Best nr: 00:590 (Kan även laddas ned eller beställas från http://www.skolverket.se) Millar, Robin, and Osborne, Jonathan, (1998), Beyond 2000. Science Education for the Future. London School of Education, King´s College London. ISBN 1-871984-78-5. (Kan även laddas ned från http://www.kcl.ac.uk/depsta/education/publications/index.html) Östman, Leif (1995): Socialisation och mening, valda delar. Acta Universitatis Uppsaliensis. Uppsala Studies in Education. ISBN: 91-554-3484-3

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15