Övriga ämnen A, Naturvetenskapernas ämnesdidaktik, med VFU, 10 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Övriga ämnen A, Naturvetenskapernas ämnesdidaktik, med VFU, 10 poäng
Science Education in School, incl. occupational education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: NAVA02
- Ämne huvudområde: Övriga ämnen
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Lärandemål
Den studerande skall ha förvärvat
- förmåga att analyser läromedel i naturvetenskapliga ämnen i skolan
- kunskap om samhällets förväntningar på den naturvetenskapliga undervisningen
- kunskap om de naturvetenskapliga ämnenas roll i skolan
- färdighet i att tillämpa sitt naturvetenskapliga ämneskunnande i skolan
- insikt om möjligheter och skyldigheter att samverka med andra skolämnen
- insikt om nödvändigheten att samverka med samhället utanför skolan
- förmåga att utforma lokala kursplaner och betygskriterier
Den studerande skall förvärva för läraryrket allmänna praktiska färdigheter med avseende på:
- förmåga att ta initiativ i det pedagogiska arbete
- förmåga till kontakt och samarbete med barn/ungdomar
- förmåga till kontakt och samarbete med vuxna
- förmåga att leda mindre och större grupper
- förmåga att ta ansvar i situationer som studenten möter
- förmåga till engagemang i både verksamhet och relevant ämne
Innehåll
Lärande inom naturvetenskap 3p
- Varför läsa naturvetenskap?
- Människans syn på naturen
- Konstruktivism och det sociokulturella perspektivet
Styrdokument, läromedel och examination 2p
- Läroplansanalys och kursplanestudier
- Läromedelsanalys
- Populärvetenskap i skolan
- Arbetsformer i naturvetenskaplig undervisning
- Examination och examinationsformer
Verksamhetsförlagd utbildning 5p
- Naturvetenskaplig undervisning i skolan
- Examination och examinationsformer
- Naturvetenskap i samverkan
- Utifrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och
utvärdera undervisning.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A, Ma C, Hi A , Nk B (alt. Fy A, Ke A och Bi A).
(Äldre gymnasiebetyg)
Kursbeskrivning
Kursen är en obligatorisk kurs i utbildningen av lärare med inriktning
· natur och matematik,
· naturvetenskap-teknik-samhälle (NTS),
· matematik-naturvetenskap samt
· biologi
men kan i mån av plats även läsas som fristående kurs
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Lärande inom naturvetenskap
Examination kan ske i någon eller några av följande former: seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. På kursen ges något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
Betyg: U, G eller VG
2 poäng (3 ECTS-poäng), Styrdokument, läromedel och examination
Examination kan ske i någon eller några av följande former: seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. På kursen ges något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Verksamhetsförlagd utbildning
Examinationen kan ske i någon eller några av följande former; seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen eller portfolio. För betyget godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Helge Strömdahl
- Titel: Kommunicera naturvetenskap i skolan - några forskningsresultat
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Jörgen Dimenäs, Monica Sträng-Haraldsson
- Titel: Undervisning i naturvetenskap
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Roberts, Douglas A
- Titel: What counts as Science Education" ur Development and Dilemmas in Science Education
- Upplaga: Sista upplagan
- Förlag: Peter Fensham (Editor)
- Författare/red: Roger Säljö
- Titel: Lärande i praktiken, ett sociokulturellt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Prisma
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Bedömning och betygssättning
- Upplaga: 2001
- Förlag: Fritzes
- Författare/red: Svein Sjöberg
- Titel: Naturvetenskap som allmänbildning
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Wynne Harlen
- Titel: Våga språnget
- Upplaga: 1996
- Förlag: Allmqvist & Wiksell
Referenslitteratur: Aktuella rapporter och artiklar Andersson, Björn (2001): Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. Skolverket. Best nr 01:678. (http://www.skolverket.se/publicerat/index.shtml) Helldén, Gustav (1994): Barns tankar om ekologiska processer. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0523-7 Kursplaner för grundskolan (2000). Utbildningsdepartementet. ISBN 91-38-31729-X (Kan även laddas ned eller beställas från http://www.skolverket.se/kursplaner/) Att vilja utvecklas (2000) Skolverket. Serie: Övriga trycksaker Best nr: 00:590 (Kan även laddas ned eller beställas från http://www.skolverket.se) Millar, Robin, and Osborne, Jonathan, (1998), Beyond 2000. Science Education for the Future. London School of Education, King´s College London. ISBN 1-871984-78-5. (Kan även laddas ned från http://www.kcl.ac.uk/depsta/education/publications/index.html) Östman, Leif (1995): Socialisation och mening, valda delar. Acta Universitatis Uppsaliensis. Uppsala Studies in Education. ISBN: 91-554-3484-3
Kolla om litteraturen finns på biblioteket