Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp
Natural Science BA (A), Natural Science and Technology for Primary School Teachers, 4-6, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: NV003G
- Ämne huvudområde: Naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik
- Fastställd: 2014-06-03
- Senast ändrad: 2015-05-31
- Giltig fr.o.m: 2015-07-01
Syfte
Den studerande ska förvärva
- kunskaper inom ett antal naturvetenskapliga områden relevanta för undervisning
i grundskolan till och med år 6.
- fördjupade kunskaper om relevanta delar i styrdokumenten
- förmåga och tilltro att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera
undervisning med praktiska övningar, samt sätta betyg inom naturvetenskap och teknik i enlighet med styrdokumenten för grundskolan år 6.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- ha kännedom om barns begreppsbildning i naturvetenskap och teknik.
- kunna diskutera och reflektera över naturvetenskapens och teknikens syften, frågor om ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument.
- ha förmåga att sätta in naturvetenskapen och tekniken, samt synen på dessa ämnen, i aktuella och historiska sammanhang.
- kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning, inkluderande praktiska övningar, i naturvetenskap och teknik.
- kunna sätta betyg inom de aktuella ämnena
- kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning inom fysik, biologi, kemi och teknik, både som separata ämnen och tematiskt.
- ha kännedom om digital utrustning som pedagogiska hjälpmedel i undervisning i naturvetenskap och teknik.
- ha kunskaper om egenskaper hos vatten och luft och vädersystem.
- ha kunskaper om solsystemet.
- ha kunskaper om kraft, energi, rörelse, magnetism och elektricitet i vardag och samhälle.
- ha kunskaper om grundämnen, blandningar, material och dess egenskaper.
- ha kunskaper om funktion hos människans organ, vanliga sjukdomar samt fysisk och psykisk hälsa i relation till livsstilsfrågor.
- ha kunskaper om organismers liv och samband i närmiljön, grundläggande ekologiska förutsättningar för liv.
- ha kunskaper om människans beroende av de ekologiska systemen, energianvändning och hållbar utveckling.
- ha kunskaper om livets utveckling på jorden, grundläggande systematik och viss artbestämning.
Innehåll
Naturvetenskap och teknik i skolan (6 hp):
- didaktik inom naturvetenskap och teknik
- skolans styrdokument och olika läromedel
- elevers vardagsföreställningar om naturvetenskapliga fenomen och företeelser
- betygsättning, bedömningsformer och bedömningskriterier
- naturvetenskapliga arbetsmetoder
- dokumentera, analysera, värdera och bedöma enskilda elevers kunnande
- projektarbete: planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningsmoment inom naturvetenskap eller teknik.
Organismer, sinnen, kropp och hälsa (6 hp):
- Människans organsystem, sinnen och hälsa
- Pubertet och sexualitet
- Vad ljud och ljus är och hur vi kan uppfatta dessa fenomen
- Kost, näringsämnen och energi
- Livets utveckling på jorden
Energi i natur och samhälle (6 hp):
- Fotosyntes och Ekologi
- Materians kretslopp, energianvändning och hållbar utveckling
- Naturvård och naturen som resurs
- Luftens egenskaper och vädersystem
- Solsystemet
Fysik och kemi i vardag och samhälle (6 hp):
- Vanliga kemikalier i hemmet och samhället
- Magnetism och elektricitet i människans tjänst
- Krafter, energi och rörelse i vår omgivning
- En partikelmodell för att beskriva materiens uppbyggnad.
- Grundämnen, blandningar och materials egenskaper
Vardagsteknik (6 hp):
- Tekniska lösningar och konstruktioner
- Teknikutvecklingsprocessen (Från tanke till produkt!) samt teknisk dokumentation
- Tekniska system i hemmet och samhället
I samtliga delmoment ingår:
- Ämnesdidaktiska inslag
- Praktiska övningar samt laborationsteknik, exkursionsteknik och säkerhet.
- Digitala verktyg och hjälpmedel i undervisningen
- Modeller som en del av naturvetenskap och teknik
- Synen på vetenskap och respektive ämne genom historien
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Examinationsformerna är seminarier, muntliga redovisningar enskilt och i grupp,
skriftliga inlämningsuppgifter enskilt och i grupp, praktiska övningar, laborationer
och laborationsrapporter, skriftlig tentamen, samt särskild projektredovisning.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Nilsson, Karin, Sallnäs, Dora
- Titel: Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : Metodik för lärare F-6
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140689306
- Författare/red: Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Rosberg, Maria
- Titel: Naturvetenskapens bärande idéer
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140682222
- Författare/red: Dahlgren, Lars Owe, Sjölander, Sverre, Strid, Jan Paul, Szczepanski, Anders (red.)
- Titel: Utomhuspedagogik som kunskapskälla- Närmiljö blir lärmiljö
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144045597
- Författare/red: Grimvall, Göran
- Titel: Teknikens metoder - Skolans teknikämne i senare skolår
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144094786
- Författare/red: Jönsson, Anders; Ekborg, Margareta; Lidahl, Britt; Löfgren, Lena
- Titel: Bedömning i NO - Grundskolans tidiga år
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140682185
- Författare/red: Pleijel, Håkan
- Titel: Ekologi - en introduktion
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140681256
- Författare/red: Östklint, Olle, Johansson, Sverker, Anderberg, Elsie
- Titel: Fysik för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144076652
Referenslitteratur
- Författare/red: Lättman, Robert, Wejdmark, Mats
- Titel: Att lära in ute året runt - Årskurs F-9
- Förlag: Outdoor Teaching Förlag
- Kommentar: ISBN: 9789197910880
- Författare/red: Persson, Christel, Persson, Hans
- Titel: Hållbar utveckling - Människa, miljö och samhälle
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144076737
3 kompendier i biologi 1 kompendium i kemi 1 kompendium i fysik Kursplaner för förskolan och grundskolan, kommentarmaterial till kursplaner inom naturvetenskap och teknik samt DiNO-material från Skolverket, http://www.skolverket.se. I övrigt kan tillkomma annat egenproducerat material, kopierat material, vetenskapliga artiklar, samt material hämtat från hemsidor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket