Naturvetenskap GR (A), Naturorienterande ämnen och teknik åk F-3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Naturvetenskap GR (A), Naturorienterande ämnen och teknik åk F-3, 7,5 hp
Natural Science BA (A), Natural Science and Technology for Teachers at School Year F-3, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NV003U
  • Ämne huvudområde: Naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 75%, Teknik 25%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2011-08-22
  • Senast ändrad: 2018-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att deltagarna utvecklar metoder och kompetens att planera, leda, utveckla och utvärdera undervisning i grundskolan enligt styrdokumenten för grundskolan, Lgr11 inom naturorienterande ämnen och teknik åk F-3.

Utbildningen syftar särskilt till att deltagarna känner trygghet i och utvecklar förmågan att planera undervisningsmoment för naturorienterande ämnen och teknik samt skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor, samt stimulerar dem till undersökningar.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande förvärvat:
- kunskaper om den naturvetenskapliga världsbildens karaktär.
- insikt om samband mellan naturvetenskap, teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang.
- kunskaper om barns begreppsbildning i naturvetenskap och teknik.
- kunskaper att utifrån nationella styrdokument och ämnesdidaktiska forskningsresultat göra didaktiska val för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande.
- förmåga att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera praktiska undervisningsmoment i naturvetenskap och teknik i åk F-3.
- kunskap om användning av formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande.
- insikt om hur man kan utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap och teknik med olika uttrycksformer.

Innehåll

I kursen ingår att urskilja och granska naturvetenskap och teknik i omvärlden. Naturvetenskapens och teknikens karaktär, föränderlighet och gränser problematiseras. Det naturvetenskapliga och tekniska innehållet relateras till olika didaktiska angreppssätt och arbetssätt samt det innehåll som beskrivs i Lgr11.

Under kursen behandlas naturvetenskap och teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Centrala moment i kursen är att, med ämnesdidaktisk forskning som utgångspunkt, planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i naturvetenskap och teknik. Olika typer av bedömning, med särskilt fokus på formativ bedömning och reflektion över den egna undervisningen ingår som viktig del. I kursen behandlas även olika uttrycksformer för att kommunicera naturvetenskap och teknik och kollegialt lärande som en metod för att utveckla sin undervisning.

Behörighet

Lärarexamen.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Kursen ges som en kombination av lokala och nationella träffar. Under kursen används varierande arbetssätt såsom föreläsningar, seminarier, utvecklingsarbete, undersökningar och informationssökning. En stor del av de studerandes praktiska arbete sker i skolmiljön.
En förutsättning för att kunna genomföra kursen är därför att deltagarna har möjlighet till arbete i elevgrupp i skolan.

Examination

M100: Skriftlig redovisning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Examination sker genom planering, genomförande och utvärdering av praktiska undervisningsmoment samt bedömning och redovisning av dessa. Undervisningsmoment presenteras i form av en praktisk lärarhandledning samt poster. Examination av vissa lärandemål sker även genom seminarier och en individuell inlämningsuppgift. Obligatorisk närvaro vid lokala och nationella träffar.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersson, Björn
  • Titel: Att utveckla undervisning i naturvetenskap - kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjurulf, Veronica
  • Titel: Teknikdidaktik
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, Wehner-Godée, Christina
  • Titel: Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära.
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: elldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger, & Vikström, Anna
  • Titel: Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Jönsson, Anders
  • Titel: Lärande bedömning
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Gleerups

Referenslitteratur

  • Författare/red: Sundin, Bo
  • Titel: Den kupade handen
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Carlsson
  • Författare/red: Wickman, Per-Olof, Persson, Hans
  • Titel: Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: senaste
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15