Omvårdnad AV, Omvårdnad av barn/ungdom i psykiatrisk vård/habilitering, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Omvårdnad av barn/ungdom i psykiatrisk vård/habilitering, 7,5 hp
Nursing Science MA, Nursing Care of Children and Adolescent, 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM004A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-04-01
  • Giltig fr.o.m: 2007-08-30

Syfte

Kursen ger möjlighet för sjuksköterskor att bredda och fördjupa sina kunskaper
inom barnpsykiatri och barnhabilitering. Kursen ger möjlighet till reflektion omkring värderingar och förhållningssätt och beredskap att möta och samarbeta med barn och föräldrar med problem.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

- möta, informera och undervisa såväl barn, ungdomar som vuxna och arbeta
familjefokuserat
- urskilja och bedöma olika sjukdomstillstånd som förekommer inom barnpsykiatri
och barnhabilitering, tolka de symtom som barnet eller den unge visar och vidta
de specifika omvårdnads- och habiliteringsåtgärder som är adekvata
- hantera och administrera läkemedel samt använda medicinteknisk apparatur på
ett betryggande och säkert sätt
- förklara och värdera farmakologiska verkningsmekanismer vid olika
behandlingar och vara uppmärksam på biverkningar
- stödja barnet/den unge och familjen i kris och sorgearbete
- identifiera barn, ungdomar och föräldrar som är i behov av stöd. Veta vilka
rättigheter och skyldigheter barn och föräldrar har och vilket ansvar samhället
har att stödja och ingripa samt förstå samverkan mellan olika myndigheter och
organisationer
- att analysera etiska problem och arbeta utifrån ett professionellt förhållningssätt
med förståelse och tolerans för kulturella skillnader
- att kontinuerligt utveckla omvårdnaden genom att följa, värdera och använda
forsningsresultat som är relevanta till området.

Innehåll

Funktionshinder
- lagar som styr insatser till barn med funktionshinder
- förekomst och orsaker
- omsorg, omvårdnad och behandlingsmetoder
- familjens situation/familjestöd/nätverksarbete

Psykisk hälsa och ohälsa hos barn och ungdom
- förekomst och utbredning
- psykologiska, sociala och biologiska faktorers betydelse för utveckling av
beteendestörningar och psykisk ohälsa
- barn som far illa
- omvårdnad vid psykisk ohälsa.

Behörighet

Svensk legitimation som sjuksköterska: Sjuksköterskeutbildning 180 högskolepoäng enligt 1993 års studie- organisation alternativt sjuksköterskeutbildning enligt 1982 års studieordning, inriktning mot allmän hälso- och sjukvård eller motsvarande äldre utbildning, minst 6 månaders yrkespraktik som sjuksköterska samt Omvårdnad GR (C), Vetenskaplig teori och metod, 15 hp, eller

Svensk legitimation som sjuksköterska: Sjuksköterskeutbildning, 120 poäng enligt 1993 års studie- organisation alternativt sjuksköterskeutbildning enligt 1982 års studieordning, inriktning mot allmän hälso- och sjukvård eller motsvarande äldre utbildning, minst 6 månaders yrkespraktik som sjuksköterska samt Omvårdnad C, Vetenskaplig teori och metod, 10 p.

Kursbeskrivning

Kursen ger möjlighet för sjuksköterskor att fördjupa sina kunskaper om de
psykiatriska störningar som kan förekomma hos barn och unga och den specifika omvårdnad som krävs utifrån dessa, barnets ålder, mognad och familjesituation. Kursen ger också möjlighet till att skaffa fördjupade kunskaper om barn och unga med funktionshinder och den omvårdnad och habilitering/rehabilitering som behövs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, litteraturstudier och seminarier. Seminarier är obligatoriska. Igentagande av förlorat utbildningsavsnitt diskuteras i samråd mellan den studerande och berörd lärare.

Examination

7,5 högskolepoäng, Omv. av barn/ungdom inom psyk. vård/habilitering

Examination av kurs sker i form av individuell skriftlig tentamen och seminarier.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.

Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bille, B. & Olow, J.
  • Titel: Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bischofberger, E., Dahlqvist, G., Edwinson Månsson, M., Tingberg, B. & Ygge, B.M
  • Titel: Barnet i vården
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Brodin, J. & Fasth, Å.
  • Titel: Vi vill bara vara som andra
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Unga RBU:are
  • Författare/red: Cederblad, M.
  • Titel: Barn- och ungdomspsykiatri
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Evenshaug, O. & Hallén, D.
  • Titel: Barn- och ungdomspsykologi
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hammarberg, T.
  • Titel: Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Utrikesdepartementet
  • Kommentar: Tillhandahålles vid skolan.
  • Författare/red: Hindberg, B.
  • Titel: När omsorgen sviktar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Rädda barnen
  • Författare/red: Killén, K.
  • Titel: Svikna barn
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Wahlström & Widstrand
  • Författare/red: Lindberg, T. & Lagercrantz, H.
  • Titel: Barnmedicin
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Stenhammar, A., Ulfhielm, K. & Nydal, E.
  • Titel: Första steget är att mötas
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: RBU

Valfria artiklar/avhandling inom det kunskapområde som kursen avhandlar. Valfri skönlitteratur som är relevant för ämnesområdet. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15