Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Development and Knowledge, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM005G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2007-04-10
- Senast ändrad: 2015-06-17
- Giltig fr.o.m: 2015-08-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall tillägna sig kunskap om grunderna i omvårdnadsämnet samt hur olika regelverk påverkar sjuksköterskans verksamhetsfält. Syftet är också att studenten ska få kunskap om sambandet mellan hälsa, demografiska faktorer och socioekonomi samt vetenskapsteoretiska synsätt och metoder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur ämnet omvårdnad utvecklats och förändrats genom tiderna som vetenskap och profession
- förstå och redogöra för de centrala begreppen i omvårdnad och hur de relaterar till varandra
- beskriva och redogöra för olika filosofiska perspektiv, etiska teorier och principer
- förstå och beskriva grundläggande hälso- och sjukvårdslagstiftning samt förstå dess betydelse för patient, närstående och personal
- beskriva grunderna för ett vetenskapsteoretiskt resonemang och vad som kännetecknar en vetenskaplig artikel
- redogöra för kvantitativ forskningsdesign och förklara statistiska grundbegrepp relaterat till hälsa i omvårdnad
- beskriva och förklara omvårdnadsteoriers/modellers betydels för omvårdnadsdiciplinens utveckling samt dess tillämpning i utveckling av det kliniska arbetet
- beskriva teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa och samband mellan individens livsvillkor och miljö
Färdighet och förmåga
- tillämpa kunskaper om etik och människosyn praktiskt
- genomföra informationssökning
- söka vetenskaplig litteratur och kritiskt kunna värdera litteraturen
- tillämpa vetenskapligt skrivande och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur olika värdegrunder och synsätt på människan kan få konsekvenser samt inverka på det egna förhållningssättet i omvårdnaden
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.
Omvårdnad
- Omvårdnadens historik och omvårdnadsämnets utveckling.
- Grundläggande begrepp och förhållningssätt inom omvårdnad.
Filosofi, etik
- Filosofiska perspektiv, livsåskådning och människosyn relaterad till omvårdnad.
- Etiska principer relaterade till vårdsammanhang.
Hälsa och miljö ur olika perspektiv
- Teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa, respektive friskhet/sjukdom.
- Sambandet mellan individ och livsvillkor, miljö, hälsa/ohälsa.
Lagstiftning
- Grundläggande regelverk och lagstiftning av betydelse för hälso- och Sjukvårdspersonal.
Grundläggande vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- Grundläggande vetenskapsteori
- Rapportstruktur
- Kvalitativ och kvantitativ metod
- Litteratursökning, artikelgranskning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbeten.
Examination
2000: Vetenskaplig metod, individuell, 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3000: Rapport, gruppuppgift, 5,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
4020: Praktisk tillämpning av etik, obligatorisk närvarao, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
5000: Sjuksköterskeyrkets historiska utveckling, gruppredovisning, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
6000: Omvårdnad, tentamen; individuell uppgift, 2,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
7000: Examinationsseminarier i; Filosofi, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
8020: Examinationsseminarier i; Etik, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
9000: Examinationsseminarier i; Lagstiftning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Praktisk tillämpning av etik, obligatorisk närvaro. 0,5 hp
Sjuksköterskeyrkets historiska utveckling, gruppredovisning 0,5 hp. Betygsskala U/G
Omvårdnad 2,5 hp, tentamen; individuell uppgift. Betygsskala A-F
Examinationsseminarier i;
- Filosofi 1,5 hp. Betygsskala U/G
- Etik 1,0 hp. Betygsskala U/G
- Lagstiftning 1,5 hp. Betygsskala U/G
Vetenskaplig metod, individuell, 2 hp. Betygsskala A-F.
Rapport, gruppuppgift. 5,5 hp. Betygsskala A-F.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Birkler, J.
- Titel: Filosofi och omvårdnad
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Liber
- Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E (red.)
- Titel: Att bli sjuksköterska – en introduktion till yrke och ämne
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edberg, A-K., & Wilk, H. (red.).
- Titel: Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.).
- Titel: Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F. (Red).
- Titel: Dags för uppsats- vägledning för litteraturbaserade examensarbeten.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F., & Öhlen, J. (red.).
- Titel: Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
- Titel: Begreppen Hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
- Titel: Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Liber
- Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
- Titel: Nursing Reserch: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
- Ort: Philadelphia
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Lippincott. William & Wilkins
- Författare/red: Raadu, G. (red.).
- Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: Sammanställd av Gunnel Raadu.
- Författare/red: Sarvimäki,A., & Stenbock-Hult, B.
- Titel: Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det moraliska rummet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: Liber
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Olsson, H & Sörensen, S. (2001) Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv, är alternativ bok till Polit, D. F. & Beck, C.T. (2004) Nursing Research. Principles and Methods. Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket