Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Development and Knowledge, 15 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM005G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
- Fastställd: 2007-04-10
- Senast ändrad: 2008-02-22
- Giltig fr.o.m: 2008-02-25
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall inhämta grundläggande kunskap om
- livsåskådningar, människosyn och etik, samt förståelse för hur detta påverkar
det egna förhållningssättet i mötet med andra människor
- att identifiera, diskutera och hantera etiska dilemman
- hur människosyn och etik avspeglar sig i samhället samt hur människors
rättigheter i vård och omsorg styrs av regelverk
- olika vetenskapsteoretiska synsätt och metoder samt ha tillägnat sig ett
systematiskt vetenskapligt tänkande och ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
och vetenskaplig rapportering
- omvårdnadsämnets akademisering och sjuksköterskeprofessionens utveckling,
nationellt och internationellt
- hälsans samband med miljö, kön, ålder, kultur och socioekonomiska
förhållanden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva hur ämnet omvårdnad utvecklats som vetenskap och profession
nationellt och internationellt
- redogöra för omvårdnadens huvudbegrepp
- beskriva grunderna för ett vetenskapsteoretiskt resonemang och vad som
kännetecknar en vetenskaplig artikel
- söka vetenskaplig litteratur och kritiskt bearbeta litteraturen
- beskriva och redogöra för olika filosofiska perspektiv, etiska teorier och principer
samt reflektera kring konsekvenser av olika värdegrund och människosyn
- redogöra för hur värdegrund och människosyn avspeglar sig i svensk hälso- och
sjukvårdslagstiftning
- beskriva teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa och sambandet mellan
individens livsvillkor och hälsa.
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.
Filosofiska perspektiv, etik
- filosofi, livsåskådning och människosyn relaterad till omvårdnad
- etiska teorier och principer relaterade till vård
- regelverk
Grundläggande vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- grundläggande vetenskapsteori
- rapportstruktur
- kvalitativ och kvantitativ metod
- litteratursökning, artikelgranskning
Omvårdnadens huvudbegrepp
- omvårdnadens historik och omvårdnadsämnets utveckling
- omvårdnadens huvudbegrepp; människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandling
Hälsa och miljö ur olika perspektiv
- teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa, respektive friskhet/sjukdom
- sambandet individ, livsvillkor, miljö, hälsa och sjukdom
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Arbetsformerna varierar och inkluderar invidividuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten. Fältstudier och seminarier är obligatorisk undervisning, som måste tas igen vid frånvaro.
Igentagande sker i samråd med kursansvarig lärare. Studiehandledning finns för kursen.
Examination
Salstentamen, individuell, 7,5 hp
Vetenskaplig metod, individuell, 2,0 hp
Rapport, gruppuppgift, 5,5 hp
Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Antalet provtillfällen inom en kurs är begränsat till sex (6) tillfällen för att uppnå godkänt resultat. Är studenten inte godkänd efter sex provtillfällen måste studenten avbryta sina studier inom programmet. Studenten ska efter tre provtillfällen erbjudas studievägledning. Ett provtillfälle är varje gång en student närvarit vid den aktuella tentamen”.
Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.
Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.
Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: Sammanställd av Gunnel Raadu.
- Författare/red: Backman, J.
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Birkler, J.
- Titel: Filosofi och omvårdnad
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Författare/red: Erlöv, I. & Petersson, K.
- Titel: Från kall till akademi-ideologiska förändringar i sjuksköterskeutbildningen under 1900-talet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J.
- Titel: Etik i arbete med människor
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
- Titel: Begreppen Hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
- Titel: Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
- Titel: Nursing Reserch: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
- Ort: Philadelphia
- Upplaga: 2007, 8 th ed
- Förlag: Lippincott. William & Wilkins
- Författare/red: Srömberg, Eriksson
- Titel: Genusperspektiv på vård och omvårdnad
- Ort: Danmark
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur, Naraya Press
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Olsson, H & Sörensen, S. (2001) Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv, är alternativ bok till Polit, D. F. & Beck, C.T. (2004) Nursing Research. Principles and Methods. Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket