Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing Development and Knowledge, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM005G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-04-10
  • Senast ändrad: 2010-12-02
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-12

Syfte

Kursens syfte är att studenten skall inhämta grundläggande kunskap om

- livsåskådningar, människosyn och etik, samt förståelse för hur detta påverkar
det egna förhållningssättet i mötet med andra människor
- att identifiera, diskutera och hantera etiska dilemman
- hur människosyn och etik avspeglar sig i samhället samt hur människors
rättigheter i vård och omsorg styrs av regelverk
- olika vetenskapsteoretiska synsätt och metoder samt ha tillägnat sig ett
systematiskt vetenskapligt tänkande och ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
och vetenskaplig rapportering
- omvårdnadsämnets akademisering och sjuksköterskeprofessionens utveckling,
nationellt och internationellt
- hälsans samband med miljö, kön, ålder, kultur och socioekonomiska
förhållanden.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- beskriva hur ämnet omvårdnad utvecklats som vetenskap och profession
nationellt och internationellt
- redogöra för omvårdnadens huvudbegrepp
- beskriva grunderna för ett vetenskapsteoretiskt resonemang och vad som
kännetecknar en vetenskaplig artikel
- söka vetenskaplig litteratur och kritiskt bearbeta litteraturen
- beskriva och redogöra för olika filosofiska perspektiv, etiska teorier och principer
samt reflektera kring konsekvenser av olika värdegrund och människosyn
- redogöra för hur värdegrund och människosyn avspeglar sig i svensk hälso- och
sjukvårdslagstiftning
- beskriva teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa och sambandet mellan
individens livsvillkor och hälsa.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Filosofiska perspektiv, etik
- filosofi, livsåskådning och människosyn relaterad till omvårdnad
- etiska teorier och principer relaterade till vård
- regelverk

Grundläggande vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- grundläggande vetenskapsteori
- rapportstruktur
- kvalitativ och kvantitativ metod
- litteratursökning, artikelgranskning

Omvårdnadens huvudbegrepp
- omvårdnadens historik och omvårdnadsämnets utveckling
- omvårdnadens huvudbegrepp; människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandling

Hälsa och miljö ur olika perspektiv
- teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa, respektive friskhet/sjukdom
- sambandet individ, livsvillkor, miljö, hälsa och sjukdom

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar invidividuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten. Fältstudier och seminarier är obligatorisk undervisning, som måste tas igen vid frånvaro.

Igentagande sker i samråd med kursansvarig lärare. Studiehandledning finns för kursen.

Examination

Salstentamen, individuell, 7,5 hp
Vetenskaplig metod, individuell, 2,0 hp
Rapport, gruppuppgift, 5,5 hp

Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Sammanställd av Gunnel Raadu.
  • Författare/red: Backman Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Birkler, J.
  • Titel: Filosofi och omvårdnad
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Elisabeth Dahlborg-Lyckhage (red.)
  • Titel: Att bli sjuksköterska – en introduktion till yrke och ämne
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jahren Kristoffersen, Nortvedt, Skaug
  • Titel: Grundläggande omvårdnad, Del 1
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
  • Titel: Begreppen Hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
  • Titel: Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
  • Titel: Nursing Reserch: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
  • Ort: Philadelphia
  • Upplaga: 2007, 8 th ed
  • Förlag: Lippincott. William & Wilkins
  • Författare/red: Sarvimäki & Stenbock-Hult
  • Titel: Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det moraliska rummet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Öhman
  • Titel: Genusperspektiv på vårdvetenskap
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Högskoleverket
  • Webbadress: http//:www.hsv.se

Vetenskapliga artiklar tillkommer. Olsson, H & Sörensen, S. (2001) Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv, är alternativ bok till Polit, D. F. & Beck, C.T. (2004) Nursing Research. Principles and Methods. Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15