Omvårdnad AV, Vetenskapligt arbete, Spec utb., 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad AV, Vetenskapligt arbete, Spec utb., 15 hp
Nursing Science MA, Master Degree Project, 15 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM008U
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2009-10-07
- Senast ändrad: 2013-06-12
- Giltig fr.o.m: 2013-08-15
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska kunna fungera som utvecklare av vården och som forskningsproducent. Studenten ska därför självständigt tillämpa och värdera vetenskaplig teori och metod samt under handledning uppnå skicklighet i att planera och utföra ett vetenskapligt arbete inom ett specifikt valt omvårdnadsområde.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutad utbildning ha fördjupat sina kunskaper i metodik för forskning i omvårdnad samt förberett sig för forskarutbildning. Förutom mål för magisterexamen inom huvudområdet omvårdnad som anges i Högskoleförordningen SFS 1993:100 med ändringar enligt SFS 2006:1053 ska studenten:
Kunskap och förståelse
- kunna argumentera för val av vetenskapliga begrepp, metoder och teorier med relevans för valt problem/forskningsområde
- visa fördjupad kunskap om omvårdnadsinsatser för patienter med behov av specialiserad hälso- och sjukvård
Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera och formulera en problemställning utifrån aktuellt forskningsläge
- utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt kunna söka, kritiskt granska och tolka andra vetenskapliga arbeten med relevans för den egna problemställningen
- utforma en forskningsdesign med val av lämplig metodologisk ansats
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- genomföra och tillämpa vald vetenskaplig metod i datainsamling och analys
- muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina val av design och metod, resultat, tolkningar och slutsatser i enlighet med principer för ett vetenskapligt arbete
- kritiskt granska en annan students examensarbete och som opponent föra en diskussion i dialog med respondenten utifrån examensarbetets vetenskapliga och ämnesmässiga förtjänster.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa medvetenhet och insikt i hur etiska aspekter tillämpats i det egna arbetet samt kunna motivera val av design och metod
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och det egna ansvaret för hur den används
- värdera och diskutera examensarbetets relevans för omvårdnaden samt identifiera behov av ytterligare forskning.
Innehåll
Självständigt genomfört vetenskapligt arbete omfattande 15 högskolepoäng med
respondentskap, samt granskning och opponentskap av annat vetenskapligt examensarbete.
Behörighet
Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng inklusive examensarbete om minst 15 hp samt svensk legitimation som sjuksköterska.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningsformerna består av att under handledning enskilt och gruppvis i seminarieform, självständigt tillsammans med en kurskamrat planera och genomföra ett vetenskapligt arbete.
Undervisning engelsk:
Examination
1000: Uppsats, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examinationen utgörs av ett skriftligt vetenskapligt arbete med relevans för ämnesområdet omvårdnad vilken presenteras och försvaras muntligt, samt opponetskap av en annan students vetenskapliga arbete. Examinationen bedöms utifrån arbetets såväl skriftliga vetenskapliga innehåll liksom genomfört respondent- och opponentskap. I det fall det vetenskapliga arbetet har flera författare skall det vara möjligt att kunna bedöma författarnas individuella prestationer.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Polit, D. F. & Beck, C. T.
- Titel: Nursing Resarch. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
- Ort: Philadelphia
- Upplaga: senaste upplaga
- Förlag: J B Lippincott
- Kommentar: 2 st ISBN: 13: 978-0-7817-9468-8, 10: 0-7817-9468-4
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Egen sökning av relevant litteratur, avhandlingar och artiklar inom uppsatsens specialitet och ämnesområde tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket