Omvårdnad GR (A), 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), 30 hp
Nursing Science BA (A), 30 hp

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM013G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2008-04-25
  • Giltig fr.o.m: 2008-08-30

Syfte

Delkurs 1, Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde
Kursens syfte är att studenten skall inhämta grundläggande kunskap om

- livsåskådningar, människosyn och etik, samt förståelse för hur detta påverkar
det egna förhållningssättet i mötet med andra människor
- att identifiera, diskutera och hantera etiska dilemman
- hur människosyn och etik avspeglar sig i samhället samt hur människors
rättigheter i vård och omsorg styrs av regelverk
- olika vetenskapsteoretiska synsätt och metoder samt ha tillägnat sig ett
systematiskt vetenskapligt tänkande och ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
och vetenskaplig rapportering
- omvårdnadsämnets akademisering och sjuksköterskeprofessionens utveckling,
nationellt och internationellt
- hälsans samband med miljö, kön, ålder, kultur och socioekonomiska
förhållanden.

Delkurs 2, Omvårdnadens teori och metod
Kursens syfte är att studenten skall inhämta grundläggande kunskap om

- människans utveckling och behov i ett livsperspektiv
- kommunikation med fokus på interaktion, samt ha utvecklat förmåga till
reflektion inför mötet och i mötet med människor
- omvårdnadsteoriers/modellers uppbyggnad, struktur och innehåll
- omvårdnadsprocessens innehåll och tillämpning
- omvårdnadsdokumentation
- betydelsen av kontinuerlig kvalitetsuveckling av omvårdnad
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadshandledning
- den estetiska miljöns betydelse för omvårdnadsarbetet
- den samhällspolitiska rollens betydelse för hälso- och sjukvården
- det regelverk som styr hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Lärandemål

Delkurs 1, Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva hur ämnet omvårdnad utvecklats som vetenskap och profession
nationellt och internationellt
- redogöra för omvårdnadens huvudbegrepp
- beskriva grunderna för ett vetenskapsteoretiskt resonemang och vad som
kännetecknar en vetenskaplig artikel
- söka vetenskaplig litteratur och kritiskt bearbeta litteraturen
- beskriva och redogöra för olika filosofiska perspektiv, etiska teorier och principer
samt reflektera kring konsekvenser av olika värdegrund och människosyn
- redogöra för hur värdegrund och människosyn avspeglar sig i svensk hälso- och
sjukvårdslagstiftning
- beskriva teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa och sambandet mellan
individens livsvillkor och hälsa.

Delkurs 2, Omvårdnadens teori och metod
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva utvecklingspsykologiska teorier och begreppsmässigt kunna skilja en
patologisk krisbearbetning från en normal samt förklara olika gruppsykologisk
mekanismer
- beskriva och tillämpa olika kommunikationsstrategier inom samtalskonsten
och hur de påverkar samspelet mellan människor
- beskriva och förklara samhällspolitiska aspekter, organisationsmodeller och
regelverk som styr i hälso- och sjukvården
- beskriva estetikens betydelse i omvårdnadsarbetet
- beskriva omvårdnadsteorier/modeller och deras betydelse för
omvårdnadsdisciplinens utveckling
- beskriva och använda omvårdnadsprocessens struktur vid dokumentation av
omvårdnadsarbetet.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Delkurs 1, Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Filosofiska perspektiv, etik
- filosofi, livsåskådning och människosyn relaterad till omvårdnad
- etiska teorier och principer relaterade till vård
- regelverk

Grundläggande vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- grundläggande vetenskapsteori
- rapportstruktur
- kvalitativ och kvantitativ metod
- litteratursökning, artikelgranskning

Omvårdnadens huvudbegrepp
- omvårdnadens historik och omvårdnadsämnets utveckling
- omvårdnadens huvudbegrepp; människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandling

Hälsa och miljö ur olika perspektiv
- teorier och modeller rörande hälsa/ohälsa, respektive friskhet/sjukdom
- sambandet individ, livsvillkor, miljö, hälsa och sjukdom

Delkurs 2, Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Människans utveckling och grundläggande behov
- människans utveckling genom livet
- kognitiv utveckling och perception
- stress och krisreaktioner
- människan i sitt sociala och kulturella kontext

Kommunikation, interaktion och relation
- kommunikation med fokus på interaktion
- relationens betydelse för omvårdnad
- omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder
- samtalskonst

Vårdorganisation och lagstiftning
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadens estetik
- hälso- och sjukvård i ett samhällsperspektiv
- regelverk

Omvårdnadens teori och metod
- omvårdnadsteorier och modeller
- diagnostistiskt resonemang och omvårdnadsdiagnoser
- dokumentation av omvårdnad
- omvårdnadshandledning

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar invidividuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten. Fältstudier och seminarier är obligatorisk undervisning, som måste tas igen vid frånvaro.

Igentagande sker i samråd med kursansvarig lärare. Studiehandledning finns för kursen.

Examination

Delkurs 1, Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
Salstentamen, individuell, 7,5 hp
Vetenskaplig metod, individuell, 2,0 hp
Rapport, gruppuppgift, 5,5 hp

Delkurs 2, Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Salstentamen, individuell, 7,5 hp
Rapport, gruppuppgift, 7,5 hp

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Enligt Högskoleförordningen skall student som godkänts i kurs på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet.

Tillgodoräknande
Student har enligt Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Birkler, J.
  • Titel: Filosofi och omvårdnad
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Erlöv, I & Petersson, K.
  • Titel: Från kall till akademi. Ideologiska förändringar i sjuksköterskeutbildningen under 1900-talet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J.
  • Titel: Etik i arbete med människor
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
  • Titel: Begreppen Hälsa och hälsofrämjande - en begreppslig utredning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
  • Titel: Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
  • Titel: Nursing Reserch: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
  • Ort: Philadelphia
  • Upplaga: 2007, 8 th ed
  • Förlag: Lippincott. William & Wilkins
  • Författare/red: Sammanställd av Gunnel Raadu
  • Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Delkurs 1 och 2.
  • Författare/red: Srömberg, Eriksson
  • Titel: Genusperspektiv på vård och omvårdnad
  • Ort: Danmark
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur, Naraya Press
Moment 2
  • Författare/red: Arnold, E. & Boggs, K.U.
  • Titel: Interpersonal Relationships. Professional Communication Skills for Nurses
  • Ort: St. Louis
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: W.B. Saunders Company
  • Författare/red: Barbosa da Silva, A. & Ljungqvist, M.
  • Titel: Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Benner, P., Tanner, C.A. & Cheslar, C.A.
  • Titel: Expertkunnande i omvårdnad: Omsorg, klinisk bedömning och etik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Cullberg, J.
  • Titel: Kris och utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Ehnfors, M., Ehrenberg, A. & Thorell-Ekstrand, I.
  • Titel: VIPS Boken: om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Vårdförbundet
  • Författare/red: Falk, V. & Nilsson, K.
  • Titel: Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Friberg, F.
  • Titel: Dags för uppsats: Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jahren Kristoffersson, N., Nortveld, F. & Skaug, E-A.
  • Titel: Grundläggande omvårdnad del 4
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Jerlang, E., Kärre, M., Junker Miranda, U. & Egeberg, S.
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Kirkevold, M.
  • Titel: Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Wikström, M-B.
  • Titel: Estetik och omvårdnad
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15