Omvårdnad GR (A), Psykiatrisk omvårdnad II, bemötande, kommunikation samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Psykiatrisk omvårdnad II, bemötande, kommunikation samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Science BA (A), Psyciatric Nursing II, Relations, Communications and Clinical practice, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM039G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Omvårdnad
  • Fastställd: 2009-10-05
  • Senast ändrad: 2014-12-16
  • Giltig fr.o.m: 2015-01-15

Syfte

Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper i bemötande, kommunikation, pedagogik, förmåga till etiska ställningstaganden samt kritisk reflektion inom ämnet psykiatrisk omvårdnad. Kursen syftar vidare till att ge studenten en praktisk orientering att omsätta de teoretiska kunskaperna till praktisk kunskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Moment 1:
- beskriva metoder och teorier i kommunikation och bemötande
- använda ett empatiskt och etiskt förhållningssätt i mötet/samtalet med en patient och/eller närstående
- förklara vikten av professionell kommunikation och dess betydelse för skapandet av bärande relationer och framgångsrikt omvårdnads- och behandlingsarbete
- identifiera verbal och icke verbal kommunikation och förstå dess innebörd
- beskriva bemötande och kommunikation ur ett genus- socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv
- förklara vikten av patient- och närståendes delaktighet i det pedagogiska arbetet

Moment 2:
- identifiera yrkesområdets professionella uppdrag och förstå innebörden i psykiatrisk omvårdnad
- förstå vikten av och kunna dokumentera omvårdnadsarbetet
- tillämpa teoretisk kunskap på situationer i det praktiska verksamhetsområdet
- beskriva sambandet mellan relation, information, undervisning och patientens följsamhet till vård/behandling/läkemedel
- redogöra för hur aktuell lagstiftning påverkar omvårdnaden av och situation kring patienten
- beskriva vikten av att arbeta utifrån ett närståendeperspektiv
- medverka till provtagningar, behandlingar och undersökningar där möjlighet ges
- beskriva och förstå etiska frågeställningar i den psykiatriska omvårdnaden.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-
socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Moment 1:
Kommunikation och bemötande
Communications and relations

- Olika kommunikationsmodeller
- Verbal och icke verbal kommunikation
- Överföring och motöverföring i kommunikationen
- Kommunikation ur ett maktperspektiv
- Mötet och samtalet
- Etiska ställningstaganden i samband med hinder i kommunikationsprocessen
- Närståendes roll i relation till klienten/patienten/brukaren

Pedagogik och information
Pedagogy and information
- Olika tekniker för information, vägledning och undervisning
- Samtalsformer

Moment 2:
Verksamhetsförlagd utbildning
Clinical practice
- Psykiatrisk omvårdnad
- Relation och kommunikation
- Omvårdnadsdokumentation
- Information och undervisning av patienter och närstående
- Lagar och författningar
- Säkerhet
- Venprovtagning, subcutan injektionsteknik, puls och blodtryck

Fördjupningsuppgift
Degree project
- Artikelsökning och kritisk granskning
- Psykiatrisk omvårdnad, bemötande och kommunikation
- Lagar och författningar
- Etiskt förhållningssätt

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningsmoment, studier i grupp, enskilda studier och verksamhetsförlagd utbildning (praktik).

Examination

1010: Gruppuppgift + examinationsseminarium, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

3000: Individuell uppgift, pedagogik och information, 3,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

4000: Verksamhetsförlagda studier, 6,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

5000: Individuell fördjupningsuppgift+examinationsseminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Moment 1:
Individuell uppgift, pedagogik och information, 3,5 hp, betyg A-F
Gruppuppgift + examinationsseminarium, 4 hp, betyg A-F

Moment 2:
Verksamhetsförlagda studier, 6,5 hp, betyg U, G
Individuell fördjupningsuppgift + examinationsseminarium, 1 hp, betyg U,G

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar
  • Författare/red: Angel, B. & Hjern, A.
  • Titel: Att möta flyktingar
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fossum, B.
  • Titel: Kommunikation. Samtal och bemötande i vården
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hilmarsson, H.
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Larsson, I., Palm, L. & Rahle Hasselbach, L.
  • Titel: Patientkommunikation i praktiken-information, dialog, delaktighet
  • Ort: Falun
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Nordstedts Akademiska Förlag
  • Författare/red: Topor, A. & Borg, M.
  • Titel: Relationer som hjälper
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 252 sid.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15