Omvårdnad GR (A), Äldres hälsa och ohälsa med verksamhetsförlagd utbildning I, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Äldres hälsa och ohälsa med verksamhetsförlagd utbildning I, 15 hp
Nursing Science BA (A), Theoretical and Practical Studies of Health and Unhealth among Elderly People I, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM050G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Omvårdnad
  • Fastställd: 2010-05-23
  • Senast ändrad: 2015-05-22
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-17

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska inhämta grundläggande kunskaper i omvårdnaden av äldre människor och kunna vidta åtgärder som främjar deras fysiska, psykiska, sociala och existentiella hälsa.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva åldrandet ur ett fysiskt, psykiskt och ett socialt perspektiv
- beskriva och redogöra innebörden av sjukdomarna stroke och demens
- beskriva och förklara munhälsans och nutritionens betydelse för den äldre människan
- beskriva och förklara sjuksköterskans omvårdnadsansvar och förebyggande arbete gällande
sänglägeskomplikationer, nutrition, munhälsa samt fallförebyggande arbete.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- tillämpa omvårdnadsprocessen
- identifiera, bedöma, planera och utföra basala omvårdnadsåtgärder utifrån den äldre människans individuella behov och resurser
- tillämpa medicinsk teknik och vårdhygieniska principer utifrån gällande regelverk
- tillämpa relevanta forskningsresultat
- visa på egen utveckling i problemlösande handlingsberedskap


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för och reflektera kring betydelsen av ett etiskt förhållningssätt i vården av den äldre människan

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv. Kursen fokuserar mot den äldre människan gällande:

- fysiska, sociala, psykiska och existentiella behov i det dagliga livet
- demenstillstånd
- stroke
- nutrition
- munhälsa
- förebyggande av sänglägeskomplikationer
- smärta
- olika sår och behandlingsprinciper
- diabetes
- syn och hörsel
- basala omvårdnadsåtgärder
- forskningsanknytning
- vårdhygieniska principer utifrån gällande regelverk
- dokumentation och utvärdering
- etiskt förhållningssätt
- förflyttningsteknik
- urinkateterisering
- injektioner
- ven och kapillärprovtagning
- sug och syrgas
- strukturerad kommunikation (SBAR)
- simuleringsövningar med kontroll av vitala parametrar
- patientens personliga hygien och sängbäddning

Behörighet

Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 1 - 7,5 hp.
Betyget G i de praktiska övningsmomenten som ingår i kursen är ett krav inför kursens verksamhetsförlagda utbildningsdel.

Kursbeskrivning

Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i
grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier,
seminarier, fältstudier, grupparbeten, simuleringsövning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

VFU är förlagd inom olika vårdorganisationer i Jämtlands- och Västernorrlands län, vilket kan innebära att den förläggs utanför studieorten.

Under VFU omfattar en studievecka 40
timmar varav ca 35 timmar utgörs av kliniska studier enligt särskilt schema, Övrig tid utgörs av litteraturstudier, studieuppgifter, föreläsningar och seminarier.
Igentagande av förlorad tid diskuteras med handledare, huvudhandledare
och universitetsadjunkt.

De personer som finns som stöd för studenten är personliga handledare, varav en med större ansvar, som vägleder i studentens lärande, en huvudhandledare som samlar studenter enskilt och/eller i grupp för reflektion/diskussion/undervisning kring specifika omvårdnadssituationer och vetenskap och beprövad erfarenhet, en universitetsadjunkt som i trepartsamtal ger student och handledare stöd i planering och bedömning.

Examination

Teoretisk utbildning 7,5 hp:
Individuell examination, praktiskt prov, 2,5 hp
Individuell examination, hemtentamen, 5 hp
Examination sker individuellt efter examinators beslut.

Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp:
Individuell examination, 6 hp
Individuell skriftlig examinationsuppgift under den verksamhetsförlagda utbildningen, 1 hp
Examinationsseminarium, individuell, 0,5 hp


Kursen som helhet examineras genom fortlöpande bedömning av studentens förmåga att i kliniskt/praktiskt arbete tillämpa inhämtade kunskaper samt genom studieuppgifter och seminarier enligt examinators beslut.

Betyg fastställs av ansvarig lärare/examinator utifrån skriftliga examinationsuppgifter, skriftliga bedömningsunderlag från handledare och utifrån samtal mellan student, handledare och ansvarig lärare.

Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period. Tidpunkt för den nya perioden bedöms i varje enskilt fall och planeras in när lärare, handledare och lämplig VFU-plats finns att tillgå.

Ny examination i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) har lärandemålen inte
uppfyllts.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, studieuppehåll, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Om student efter registrering på VFU-kurs ansöker om studieuppehåll eller avbryter kursen av skäl som ej anges i Högskoleförordningen, skall kursen markeras med U i LADOK.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Boman, L. & Wikström, C.
  • Titel: Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Edberg, A-K., & Wijk. H.
  • Titel: Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ernsth Bravell, M. (red).
  • Titel: Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gothia förlag
  • Författare/red: Hedman, A-M., Jansson, W.
  • Titel: Äldrevård och Äldreomsorg
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Pearson.Education Limited

http://www.vårdhandboken.se Litteratur från tidigare kurser i programmet. Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15