Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
Nursing Science BA (A) Nursing, health, environment and nursing actions 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM067G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Omvårdnad
  • Fastställd: 2016-03-29
  • Senast ändrad: 2017-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-16

Syfte

Syftet är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om människans normala utveckling och basala behov ur ett livsperspektiv med betoning på hälsa, få ökad förståelse för begrepp, teorier och tillämpning rörande hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar samt för hälso- och sjukvårdens organisation och styrning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Beskriva och förklara teorier om hälsa och dess betydelse för omvårdnad.

- Beskriva och förklara hur förhållanden i samhället kan påverka människors hälsa utifrån ålder, kön, genus och funktionsnivå.

- Beskriva och förklara forskningsmetoder samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete gällande hälsa och vårdmiljö.

- Beskriva och förklara organisationens betydelse för utformning av vårdmiljön inom hälso- och sjukvården samt identifiera relevanta författningar av betydelse för omvårdnad.

- Förklara hur olika teorier, begrepp och förhållningssätt har betydelse för sjuksköterskan relaterat till kommunikation och samverkan med patient och övrig vårdpersonal.

- Beskriva och värdera hur omvårdnad kan tillämpas utifrån begreppen evidensbaserad och säker vård samt förbättringskunskap.

- Utföra omvårdnadshandlingar av medicinteknisk karaktär samt utföra beräkningar av läkemedel.

- Beskriva och förklara människans normala fysiska och psykiska utveckling i ett livsperspektiv.

- Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt föreslå åtgärder för ökat lärande.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Hälsa som mål för omvårdnad
- Definitioner av hälsobegreppet
- Livskvalitet och välbefinnande
- Psykisk, fysisk och social hälsa

Hälsa i ett samhällsperspektiv
- Folkhälsa och epidemiologi
- Hälsofrämjande livsstil
- Kulturella och sociala aspekter av hälsa

Människans utveckling och grundläggande behov
- Reproduktion
- Människans normala fysiska och psykiska utveckling genom livet
- Kommunikation med fokus på interaktion
- Stress och krisreaktioner

Hälso- och sjukvårdens organisation, ansvarsområde och miljö
- Sjukvårdens organisation i ett historiskt/ideologiskt perspektiv
- Regelverk och lagstiftning
- Sjuksköterskan som arbetsledare i omvårdnaden
- Vårdmiljö och estetik
- Patientsäkerhet, kvalitetsarbete och evidensbaserad vård

Forskningsmetoder relevanta för forskning inom hälsa och vårdmiljö

Läkemedelshantering

- Tillämpningsövningar: Läkemedelshantering
- Tillämpningsövningar: Personlig hygien, bäddning, ergonomi
- Tillämpningsövningar: Vitala parametrar och HLR

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen ingår i sjuksköterskeutbildningen, 180 högskolepoäng.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Varierande arbetsformer som inkluderar individuellt arbete och arbete i grupp. Undervisningsformer är egna studier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier, tillämpningsövningar samt simuleringsövning.

Examination

- Examinationsseminarium i grupp med individuell inlämningsuppgift. Patientsäkerhet, kvalitetsarbete och evidensbaserad vård, 2 hp
Betygsskala: Godkänd/Underkänd

- Examinationsseminarium i grupp med individuell skriftlig inlämningsuppgift. Människans utveckling och grundläggande behov, 2 hp.
Betygsskala:Godkänd/Underkänd

- Examinationsseminarium i grupp med individuell skriftlig inlämningsuppgift. Kommunikation, 2 hp. Betygsskala:Godkänd/Underkänd

- Individuell skriftlig inlämningsuppgift. Hälsoteori och folkhälsa relaterat till individens förutsättningar, 3 hp.
Betygsskala; A-F

- Individuell skriftlig tentamen. Läkemedelshantering, 1,5 hp
Betygsskala: Godkänd/Underkänd

- Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp . Terminsövergripande
Betygsskala: A-F


För att erhålla kursbetyg (innebärande betyg A-E) krävs godkänt i samtliga examinationsseminarier, samt minst E på skriftliga tentamina och inlämningsuppgift.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier för sjugradig betygsskala: www.miun.se/betygskriterier

Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m. regleras i Högskoleförordningen

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björkman, A-M
  • Titel: Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahlborg Lyckhage, E (Red.).
  • Titel: Att bli sjuksköterska-en introduktion till yrke och ämne
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Edberg, A-K. & Wijk, H.
  • Titel: Omvårdadens grunder- Hälsa och ohälsa
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ehrenberg, A. & Wallin, L.
  • Titel: Omvårdadens grunder- Ansvar och utveckling
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fossum, B.
  • Titel: Kommunikation, samtal och bemötande i vården
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Friberg, F. & Öhlén, J.
  • Titel: Omvårdnadens grunder- Perspektiv och förhållningssätt
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hamrin, A., Kihlgren, M., Rinell Hermansson, A., Östlinder, G. (red)
  • Titel: När omvårdnad blev vetenskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Henricsson, M.
  • Titel: Vetenskaplig teori och metod
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Raadu
  • Titel: Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/
  • Kommentar: Nätupplaga finns tillgänglig
  • Författare/red: Rundgren, Å & Dehlin, O.
  • Titel: Människans funktionella åldrande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Smith, J & Roberts, R.
  • Titel: Vitalparametrar i sjuksköterskans perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Används i tidigare kurs, Anatomi och fysiologi
  • Författare/red: Wiklund Gustin, L.
  • Titel: Psykologi för sjuksköterskor
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Vetenskapliga artiklar tillkommer

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15