Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
Nursing Science Ba (B), Information and Eduction in Nursing, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM068G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Omvårdnad
- Fastställd: 2017-03-25
- Senast ändrad: 2017-05-31
- Giltig fr.o.m: 2017-08-16
Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om sjuksköterskans pedagogiska funktion i relation till patienter, närstående, övriga vårdgivare och studenter, samt träna information och undervisning utifrån ett personcentrerat synsätt.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- identifiera och beskriva nyckelbegrepp i sjuksköterskans pedagogiska uppgift och dess betydelse för samtal med personer med sjukdom och dennes närstående
- förklara och värdera pedagogiska teorier av betydelse för patienters lärande
- planera och genomföra effektiv och säker kommunikation mellan vårdgivare
- identifera möjligheter och risker vid användandet av informations- och kommunikationsteknologi i omvårdnad
- planera och genomföra patientundervisning baserat på ett personcentrerat förhållningssätt
- förklara och tillämpa sjuksköterskans handledande och undervisande uppgift i omvårdnad
- förklara sjuksköterskans etiska ansvar i handledning och undervisningssituationen
- relatera till relevanta lagar och författningar med fokus på sjuksköterskans informerande, undervisande och handledande uppgift
- tillämpa medicinsk teknik
Innehåll
- sjuksköterskans pedagogiska och didaktiska uppgift
- pedagogiska teorier relevanta för handledning och undervisning i omvårdnad
- möjligheter och hinder för lärande, kommunikation och interaktion
- språkutveckling
- informations- och kommunikationsteknologi som verktyg i omvårdnad
- effektiv och säker muntlig och skriftlig information till patienter och vårdgivare
- patientundervisning baserat på ett etiskt och personcenterat förhållningssätt
- handledningsprocessen i relation till medarbetare och studenter
- kommunikationsmodeller med fokus på säker vård
- färdighetsträning, samtalsövning/simuleringsövning gällande medicinsk teknik, kommunikation, handledning och undervisning i omvårdnad
- relevanta lagar och författningar
- medicinsk teknik
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
Kursbeskrivning
Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Varierande arbetsformer som inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Undervisningsformer är egna studier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier/simulering samt praktisk tillämpning.
Examination
Praktisk och muntlig individuell examination, 2 hp
Betygsskala Godkänd/Underkänd
Muntlig examination, samtalsmetodik, 1 hp
Betygsskala Godkänd/Underkänd
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala A-F
För att erhålla kursbetyg (innebärande A-E) krävs godkänt i praktisk och muntlig individuell examination och i muntlig examination, samtalsmetodik samt minst betyg E på skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier för sjugradig betygsskala: www.miun.se/betygskriterier
Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björvell, C.
- Titel: Sjuksköterskans journalföring och informationshantering –en praktisk handbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Boman, L., & Wikström, C.
- Titel: Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Dahlborg-Lyckhage, E. (red.)
- Titel: Att bli sjuksköterska
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edberg, A-K., & Wijk, H. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, hälsa och ohälsa
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, ansvar och utveckling
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Fossum, B. (red)
- Titel: Kommunikation, samtal- och bemötande i vården.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F., & Öhlén, J. (red)
- Titel: Omvårdnadens grunder, perspektiv och förhållningssätt
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Leksell, J., & Lepp, M. (red.)
- Titel: Sjuksköterskans kärnkompetenser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Lepp, M., & Leksell, J. (red)
- Titel: Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Pilhammar, E.
- Titel: Pedagogik inom vård och handledning
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Raadu, G.
- Titel: Författningshandbok. För personal inom hälso- och sjukvård
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber