Omvårdnad AV, Pediatrisk omvårdnad vid medicinsk, kirurgisk och ortopedisk vård, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Pediatrisk omvårdnad vid medicinsk, kirurgisk och ortopedisk vård, 7,5 hp
Nursing Science MA, Pediatric Nursing for Child and Youth during Medical, Surgical and Orthopedic Care, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM164A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2021-03-10
  • Senast ändrad: 2021-12-14
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska inhämta fördjupade kunskaper för att på ett barn- och familjefokuserat, samt pedagogiskt sätt kunna arbeta som specialistsjuksköterska inom pediatrisk verksamhet med fokus på medicin, kirurgi och ortopedi.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva, förklara och tillämpa etik, autonomi och mänskliga rättigheter för barn i samband med sjukhusvård
2. Självständigt identifiera och förklara individuella omvårdnadsbehov samt tillämpa anpassad kommunikation, delaktighet samt förberedelser vid olika sjukdomstillstånd i samverkan med barn och föräldrar
3. Självständigt förebygga, identifiera, skatta och åtgärda barns smärta, rädsla och obehag samt utvärdera genomförda åtgärder i samband med sjukhusvård
4. Beskriva, förklara och tillämpa omvårdnad av barn- och ungdom i palliativ vård samt svåra samtal i samband med detta.
5. Beskriva och redogöra för vetenskaplig teori och metod i samband med att barn och ungdomar vårdas vid sluten somatisk vårdenhet samt formulera vetenskapliga frågeställningar inom relevant ämnesområde
6. Tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt relaterat till textens vetenskapliga innehåll

Innehåll

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod
Pediatrisk omvårdnad med fokus på medicin, kirurgi och ortopedi
Verksamhetsförlagd utbildning
Genomgående kommer kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt-, och transkulturellt perspektiv

Behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska med minst 90 hp inom huvudområdet omvårdnad eller motsvarande, varav 15 hp utgörs av ett examensarbete på kandidatnivå samt minst sex månaders yrkespraktik som sjuksköterska.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar: campusförlagda, via digitala kommunikationsverktyg i realtid och inspelade tillgängliga på kursens lärplattform.
Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

2001: Verksamhetsförlagd utbildning inom pediatrisk omvårdnad, Muntlig examination, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
VFU - bedömning av yrkeskompetens med stöd av AssCE samt trepartssamtal, 4,5 hp

2002: Observera ett barn i samband med risk för procedurrelaterad smärta, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Observationen genomförs i samband med verksamhetsförlagd utbildning och examineras vid ett muntligt seminarium (individuell examination).

2003: Vetenskaplig frågeställning med teorianknytning i samband med palliativ vård, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examinationen genomförs parvis vid ett muntligt seminarium

Formerna för att bedöma studenternas prestationer under kursen är individuella skriftliga uppgifter, verksamhetsförlagd utbildning, inlägg i diskussionsforum samt litteraturseminarium/seminarier enligt följande:

Examination 1: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid barnmedicinsk / kirurgisk / ortopedisk vårdavdelning eller mottagning, 4,5hp (mål 1,2,3,4)
Examination 2: Observation av barn i samband med risk för procedurrelaterad smärta gällande förberedelse, kommunikation, genomförande, utvärdering samt dokumentation, 1 hp (mål 3)
Examination 3: Vetenskaplig frågeställning med teorianknytning gällande barn och ungdom samt deras familjer i samband med palliativ vård, 2 hp (mål 4, 5, 6)

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
  • Webbadress: https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-06/SFS2018-1197.pdf
  • Författare/red: Benzein, Hagberg, Saveman (red)
  • Titel: Att möta familjer inom vård och omsorg
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Edberg, A-K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wik, H., och Öhlén, J. (red.)
  • Titel: Omvårdnad på avancerad nivå
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Edwinsson Månsson, M & Enskär, K (Red)
  • Titel: Pediatrisk vård och specifik omvårdnad
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Hwang, P., Frisén, A., Nilsson, B.
  • Titel: Ungdomar & unga vuxna - utveckling och livsvillkor
  • Upplaga: 2018 / 277 sid.
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Lundeberg, S och Olsson, G.L. (Red)
  • Titel: Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Polit, d. F., & Beck, C.T.
  • Titel: Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: JP Lippincott Company
  • Författare/red: Söderbäck, M. (red)
  • Titel: Kommunikation med barn och unga i vården
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Coyne, Imelda T., Carter, Bernie (Eds.)
  • Titel: Being Participatory: Researching with Children and Young People´- Co-constructing Knowledge Using Creative Techniques
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Springer

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15