Omvårdnad A, Omvårdnadens teori och metod, 11-20 poäng, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Omvårdnad A, Omvårdnadens teori och metod, 11-20 poäng, 15 hp
Nursing Theory and Nursing Methods

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OMAA05
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2006-01-25
  • Giltig fr.o.m: 2005-01-17

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska inhämta grundläggande kunskap om
- människans utveckling och behov i ett livsperspektiv
- kommunikation med fokus på interaktion, samt ha utvecklat förmåga till reflektion
inför mötet och i mötet med människor
- omvårdnadsteoriers/modellers uppbyggnad, struktur och innehåll
- omvårdnadsprocessens innehåll och tillämpning
- omvårdnadsdokumentation
- betydelsen av kontinuerlig kvalitetsuveckling av omvårdnad
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadshandledning
- den estetiska miljöns betydelse för omvårdnadsarbetet
- den samhällspolitiska rollens betydelse för hälso- och sjukvården
- det regelverk som styr hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.

Människans utveckling och grundläggande behov
- människans utveckling genom livet
- kognitiv utveckling och perception
- stress och krisreaktioner
- människan i sitt sociala och kulturella kontext

Kommunikation, interaktion och relation
- kommunikation med fokus på interaktion
- relationens betydelse för omvårdnad
- omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder
- samtalskonst

Vårdorganisation och lagstiftning
- organisation av omvårdnadsarbetet
- omvårdnadens estetik
- hälso- och sjukvård i ett samhällsperspektiv
- regelverk

Omvårdnadens teori och metod
- omvårdnadsteorier och modeller
- diagnostistiskt resonemang och omvårdnadsdiagnoser
- dokumentation av omvårdnad
- omvårdnadshandledning

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 120 poäng, men kan också läsas som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbeten.

Examination

10 poäng (7,5 ECTS-poäng), Examination
Examination sker individuellt och/eller i grupp efter examinators beslut.

Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen 6 kap 10-11§§.

Betygskriterier anges i studiehandledningen.
Betyg: U, G eller VG

Begränsning av examination

Begränsning av antalet provtillfällen:
Antalet provtillfällen inom en kurs är begränsat till sex (6) tillfällen för att uppnå godkänt resultat.
Är studenten inte godkänd efter sex provtillfällen måste studenten avbryta sina studier inom programmet. Studenten ska efter tre provtillfällen erbjudas studievägledning. Ett provtillfälle är varje gång en student närvarit vid den aktuella tentamen.

Tillämpade studier (praktik):
Antalet tillfällen att genomföra studier (praktik) är begränsat till totalt tre tillfällen på samma praktikavsnitt. Är studenten inte godkänd på den aktuella praktiken efter tre tillfällen måste studenten avbryta sina studier inom programmet. Studenten kan om särskilda skäl föreligger till att studierna inte är godkända söka dispens. Prefekten kan efter skriftlig ansökan då bevilja ytterligare ett tillfälle. Studenten ska erbjudas studievägledning efter två underkända tillfällen på praktikavsnitt.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Förnyat prov:
För student som ej blivit godkänd vid ordinarie tentamenstillfälle anordnas ytterligare två tentamenstillfällen per läsår. Studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs har rätt, om särskilda skäl föreligger, hos prefekt begära att annan examinator utses för att examinera den studerande.

Plussning, dvs ny tentamen i betygshöjande syfte, i tidigare godkänt prov, får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Tillgodoräknande:
Student har enlgit 6 kap. 12-14 §§ högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning om tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande:
Överklagande regleras i 12 kap. 2-3 §§ högskoleförordningen.

Kursbevis:
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis/examensbevis av Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Författningshandboken
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Arnold, E. & Boggs, K.U.
  • Titel: Interpersonal Relationships. Professional Communication Skills for Nurses
  • Ort: St. Louis
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: W.B. Saunders Company
  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Barbosa da Silva, A. & Ljungqvist, M.
  • Titel: Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Benner, P., Tanner, C.A. & Cheslar, C.A.
  • Titel: Expertkunnande i omvårdnad: Omsorg, klinisk bedömning och etik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bunkholt, V.
  • Titel: Psykologi - en introduktion för sjuksköterskor, socialarbetare och övrig personal
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Carnevali, D.
  • Titel: Handbok i omvårdnadsdiagnostik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Cullberg, J.
  • Titel: Dynamisk psykiatri i teori och praktik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Ehnfors, M., Ehrenberg, A. & Thorell-Ekstrand, I.
  • Titel: VIPS Boken: om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Vårdförbundet
  • Författare/red: Falk, V. & Nilsson, K.
  • Titel: Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kirkevold, M.
  • Titel: Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Socialstyrelsen. SoS Rapport 1996:21
  • Titel: Patienters syn på vård
  • Upplaga: 1997
  • Författare/red: Svensson, R.
  • Titel: Samhälle, medicin, vård: en introduktion
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 243
  • Författare/red: Udén, G.
  • Titel: Kvalitetssäkring i omvårdnad olika perspektiv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 193
  • Författare/red: Wikström, B-M.
  • Titel: Estetik och omvårdnad
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur

Utöver ovanstående förteckning kan ytterligare litteratur tillkomma. Denna komplettering sker i samråd mellan studenter och lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15