Pedagogik AV, Forskningsmetodik 1, inriktad mot aktionsforskning., 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Forskningsmetodik 1, inriktad mot aktionsforskning., 7,5 hp
Education MA, Research methods 1, Action research
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE002A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2010-03-18
- Giltig fr.o.m: 2010-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik.
Lärandemål
Den studerande skall:
-kunna redogöra för sin kunskap i och förståelse för forskningsområdet pedagogik liksom kunna visa fördjupade kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetoder och aktionsforskning, och för forskning och utvecklingsarbete inriktat mot detta,
-uppvisa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information inom området forskningsmetoder och särskilt aktionsforskning,
-muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser vad avser området forskningsmetoder och särskilt aktionsforskning, liksom kunna visa den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa slutsatser i dialog med olika grupper
-visa sådan färdighet inom området som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
-uppvisa förmåga att inom forskningsområdet pedagogik och specifikt inom området forskningsmetoder och aktionsforskning kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
-redovisa insikt om vetenskapens och särskilt pedagogikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt
-kunna identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
Forskningsmetodik 1, inriktad mot aktionsforskning
I kursen behandlas olika vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsmetoder. Särskild tonvikt läggs vid aktionsforskning.
Behörighet
Avlagd kandidatexamen varav 90hp inom huvudområdet pedagogik eller motsvarande.
Kursbeskrivning
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Magisterutbildning med inriktning mot Skol- och kvalitetsutveckling men kan även läsas som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen förutsätter tillgång till Internet
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Denscombe, Martyn
- Titel: Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 292 s.
- Författare/red: Einarsson, Charlotta, Hammar Chiriac, Eva
- Titel: Gruppobservationer : teori och praktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 156 s.
- Författare/red: Ingrid Carlgren mfl
- Titel: Forskning av denna världen. 2, om teorins roll i praxisnära forskning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Vetenskapsrådet
- Webbadress: http://195.17.252.28/vrshop_pdf...
- Kommentar: Vetenskapsrådets rapportserie, , ISSN 1651-7350 ; 2005:4 180 s.
- Författare/red: Rönnerman, Karin
- Titel: Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 225 s.
- Författare/red: Thurén, Torsten
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 148 s.
Artiklar tillkommer
Kolla om litteraturen finns på biblioteket