Pedagogik GR (A), Musik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Musik, 30 hp
Education A, Music

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE004G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2007-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik och med inriktning mot musik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot musik i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet musik
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i musik riktad mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdshetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom ämnet musik avseende undervisning och lärande för barn

Innehåll

Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Musikens grunder, 15 hp
- I detta moment ingår kunskaper och färdigheter i musikteori, sång/röstträning samt melodi - och ackordspel på piano/gitarr

Delmoment 2: Musikens möjligheter, 15 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar av musik i pedagogiska sammanhang

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena & Thavenius, Jan
  • Titel: Kultur och estetik i skolan
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Malmö högskola
  • Kommentar: 270 s.
  • Författare/red: Björkvold, Jon Roar
  • Titel: Den musiska människan: Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 269 s.
  • Författare/red: Davies, Bronwyn
  • Titel: Hur flickor och pojkar gör kön
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 228 s.
  • Författare/red: Fagius, Gunnel
  • Titel: Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lund : Studentlitteratur
  • Kommentar: 175 s
  • Författare/red: Grahn, Margaretha
  • Titel: Musernas viskningar förr och nu : en studie av det musiska och inriktningen musiskt lärande : en teoretisk analys samt ett empiriskt bidrag från lärarutbildningen
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Linköping : Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet
  • Kommentar: Kapitel 4,6 samt 8-11
  • Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
  • Titel: Musikskatten
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 280 s.
  • Författare/red: Gren, Katarina & Nilsson, Birger
  • Titel: Tips- och idébok: Musikskatten
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 351 s.
  • Författare/red: Gummesson Tord
  • Titel: Musikalisk språklära
  • Ort: Danderyd
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Warner/Chapell
  • Kommentar: 31 s.
  • Författare/red: Uddén, Berit
  • Titel: Tanke-Visa-Språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 151 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 117 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier. Kommentarer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 56 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det frivilliga skolväsendet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
  • Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:24
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
  • Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Fitzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
  • Kommentar: 12 s. Ändring införd t o m SKOLFS 2006:22

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hallström, Lennart
  • Titel: Lär dig spela Djembe
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Lutfisken
  • Kommentar: 51 s.
  • Författare/red: Ingelf, Sten
  • Titel: Praktisk harmonilära och ackordspel: Faktadel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rahms
  • Kommentar: 175 s.
  • Författare/red: Ingelf, Sten
  • Titel: Praktisk harmonilära och ackordspel: Övningsdel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rahms
  • Kommentar: 64 s.
  • Författare/red: Nyman, Eva
  • Titel: Stora musikboken
  • Ort: Varberg
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Argument
  • Kommentar: 177 s.
  • Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
  • Titel: Bruksklaver del 1
  • Ort: Moholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Notposten
  • Kommentar: 62 s.
  • Författare/red: Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustav
  • Titel: Bruksklaver del 2
  • Ort: Moholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Notposten
  • Kommentar: 62 s.
  • Författare/red: Rostvall, Anna-Lena & West, Tore
  • Titel: Handlingsutrymme: Om utvecklingsarbete i musikundervisning. Praktiskt utvecklingsarbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: KMH
  • Kommentar: 64 s.

Litteraturen ingår i båda delmomenten. Litteratur som kompletterar delmomenten omfattande 10% väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15