Pedagogik GR (A), Bild, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Bild, 30 hp
Education A, Art

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE005G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2010-05-07
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik och med inriktning mot bild skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
-visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot bild
-redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet bild
-visa förmåga att redogöra för och uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i bild riktad mot barn
-redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund inom ämnet bild avseende undervisning och lärande.

Innehåll

Kursen består utav två delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Bildskapande och lärande, 15 hp
- I detta moment ingår grunder i bildskapande, bildintegrering och tematiskt arbete, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning.

Delmoment 2: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
- I detta moment ingår mediers roll i barn och ungdomskultur, bilduttryck i praktik och teori, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt självstudieuppgifter.
Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga och muntliga redovisningar. En del av examinationen är i form av en portfölj, där en stor del av kursens moment dokumenteras i text och bild med didaktiska kommentarer, egna reflektioner samt kopplingar till kurslitteraturen. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stora delar av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skoglund, Elisabet
  • Titel: Lusten att skapa
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Berghs förlag
  • Kommentar: 144 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 117 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier. Kommentarer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 56 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö 98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 16 s.
Moment 1
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa: Kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Frid, Johan
  • Titel: Intro Bild
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Didacta
  • Kommentar: 312 s.
  • Författare/red: Hasselrot, Astrid
  • Titel: Pedagogen och penseldraget
  • Ort: Mölnlycke
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Nordiska akvarellmuseet
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare/red: Wallin, Karin
  • Titel: Pedagogiska kullerbyttor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 131 s.
Moment 2
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa: Kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Carlsson, Ulla
  • Titel: Våld och pornografi i media - svenska folkets åsikter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Mediarådet
  • Kommentar: 33 s.
  • Författare/red: Grip, Lars
  • Titel: Tittarögon
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Mediarådets skriftserie nr. 30
  • Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
  • Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter 106 s.
  • Författare/red: Lundquist, Daniel, Viklund,Klas, Svenska filminstitutet
  • Titel: Först såg vi en film
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 215 s. Lånas ut av institutionen.
  • Författare/red: Sahlin, Åke
  • Titel: Stäng inte av! Film som verktyg för samtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Elanders Grotab
  • Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
  • Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter pdf 109 s.
  • Författare/red: Stigbrand, Karin & Stolpe, Sofie
  • Titel: Tusen flickor om film och våld
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Mediarådets skriftserie nr. 23
  • Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
  • Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter pdf 265 s.

Litteratur som kompletterar delkurserna väljs av de studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15