Pedagogik GR (A), Pedagogiskt drama, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Pedagogiskt drama, 30 hp
Education A, Educational drama

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE006G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2007-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik och med inriktning mot pedagogiskt drama skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot pedagogiskt drama i arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet pedagogiskt drama
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i pedagogiskt drama riktad mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdshetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom ämnet pedagogiskt drama avseende undervisning och lärande för barn

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1, Dramapedagogiska grunder, 7,5 hp
- I detta moment ingår kunskaper och färdigheter i dramapedgogiska grunder samt dramahistoria.

Delmoment 2, Dramapedagogiska metoder, 7,5 hp
- I detta moment ingår kunskaper och färdigheter i lekteori, gestaltning, rollspel och forumspel

Delmoment 3, Drama och ledarskap 7,5 hp
- I detta moment ingår kunskaper och färdigheter i ledarskap, gruppdynamik och konfliktlösning

Delmoment 4, Drama i pedagogisk verksamhet 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar av drama i pedagogisk verksamhet

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av metodiska och praktiska övningar, seminarier samt skriftliga, muntliga och gestaltande redovisningar.
Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisning genom ledarskapsövningar, praktiska, skriftliga och gestaltande redovisningar samt egna didaktiska fördjupningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena
  • Titel: Vad sägs om "Kultur i skolan"?
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Reprocentralen
  • Kommentar: 135 s.
  • Författare/red: Ekstrand, Gudrun, Ulla-Britt, Janzon
  • Titel: Grundbok i pedagogiskt drama
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Stockholm : Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: 1 upplagan 182 s
  • Författare/red: Erbert, Bodil, Rasmusson, Viveka
  • Titel: Undervisa i pedagogiskt drama
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 3 upplagan 160 s
  • Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
  • Titel: Dramabok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 159 s.
Moment 2
  • Författare/red: Byréus, Katrin
  • Titel: Du har huvudrollen i ditt liv: Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 189 s.
  • Författare/red: Lindqvist, Gunilla
  • Titel: Lekens möjligheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 172 s.
  • Författare/red: Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin
  • Titel: Rollspel i teori och praktik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Vygotskij, Lev
  • Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 110 s.
Moment 3
  • Författare/red: Maltén, Arne
  • Titel: Grupputveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 229 s.
  • Författare/red: Wahlström, Gunilla
  • Titel: Gruppen som grogrund
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 134 s.
  • Författare/red: Wahlström, Gunilla
  • Titel: Hantera konfliker - men hur?
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 150 s.
Moment 4
  • Författare/red: Anterot-Johansson, Lillemor
  • Titel: Drama i klassen
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Vaxholm : Uppsjö
  • Kommentar: 1 upplagan 182 s
  • Författare/red: Eskild, Hilde
  • Titel: Snick och snack: En praktisk bok om muntligt berättande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Lange, Martin
  • Titel: Action! : drama och teater i språkundervisningen
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Stockholm : Liber
  • Kommentar: 1 upplagan 128 s
  • Författare/red: Stenius, Nena
  • Titel: Tänk dig att... : teater i skolan : en handbok för lärare
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Helsingfors : Utbildningsstyrelsen
  • Kommentar: 148 s

Referenslitteratur

  • Författare/red: Braanaas, Nils
  • Titel: Dramapedagogisk historie og teori
  • Ort: Trondheim
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Tapir
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Carlsson, Britta
  • Titel: Dramatiskt lärande : elever lär om materia och fotosyntes
  • Ort: Luleå
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Forskningsrapport / Luleå tekniska universitet, , ISSN 1402-1528 ; 2002:17
  • Webbadress: http://epubl.luth.se/1402-1528/...
  • Författare/red: Chaib, Christina
  • Titel: Ungdomsteater och personlig utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Pedagogiska institutionen, Lunds universitet
  • Kommentar: 276 s.
  • Författare/red: Gudmundsson, Christer
  • Titel: Konsten att lära ut - och in
  • Ort: Jönköping
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Seminarium
  • Kommentar: 270 s.
  • Författare/red: Knutsdotter Olofsson, Birgitta
  • Titel: Lek för livet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 178 s.
  • Författare/red: Lillemyr, Ole Fredrik
  • Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 317 s.
  • Författare/red: Lindhagen, Marie
  • Titel: Fantasilekar
  • Ort: Solna
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Ekelunds
  • Kommentar: 103 s.
  • Författare/red: Lindqvist, Gunilla
  • Titel: Lek i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 148 s.
  • Författare/red: Lindqvist, Gunilla
  • Titel: Lekens estetik: En didaktisk studie om lek och kultur i förskolan
  • Ort: Karlstad
  • Upplaga: X
  • Förlag: Forskningsrapport 95:12. Högskolan i Karlstad
  • Kommentar: 172 s.
  • Författare/red: Molander, Bengt
  • Titel: Kunskap i handling
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 286 s.
  • Författare/red: Moyles, Janet
  • Titel: Släpp in leken i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Schuldt, Kristina
  • Titel: På barnens uppdrag!
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Rädda barnen
  • Kommentar: 144 s.
  • Författare/red: Sternudd-Groth, Marie
  • Titel: Dramapedagogik som demokratisk fostran?
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: (Acta Universitatus Upsaliensis)
  • Kommentar: 200 s.
  • Författare/red: Stockås, Eva
  • Titel: Teater/Scenkonst : turbulenta resor i lärande och kreativitet
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Skara : Pegasus
  • Författare/red: Säbö, Aud Berggraf & Flugstad, Peter
  • Titel: Drama i barnehagen
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Tano
  • Kommentar: 370 s.
  • Författare/red: Wagner, Betty Jane
  • Titel: Drama i undervisningen
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 292 s.
  • Författare/red: Öfverström, Christel
  • Titel: Upplevelse, inlevelse och reflektion - drama som en aktiv metod i lärandet : en teoretisk analys och en empirisk undersökning av hur lärare tänker när de använder drama som metod
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Linköping : institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet
  • Kommentar: 135 s

Utöver obligatorisk litteratur och referenslitteratur tillkommer valbar litteratur samt artiklar. Denna litteratur kompletterar delkurserna och omfattar 10% och väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15