Pedagogik GR (A), Läs- skriv och matematikinlärning, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Läs- skriv och matematikinlärning, 15 hp
Education A. Learning, Reading, Writing and Mathematics

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE011U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2009-11-09
  • Giltig fr.o.m: 2009-09-24

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot språklig medvetenhet, lässtimulering- och matematikinlärning skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot barns språkliga utveckling och läsutveckling
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i barns språkliga utveckling samt läs- och skrivutveckling.
-utveckla kunskaper och en didaktisk kompetens att stödja barns matematiska begreppsbildning och utveckling.
- utveckla sin kompetens att stödja barns upptäckande och användande av matematik i meningsfulla sammanhang.

Innehåll

Språkutveckling och språklig medvetenhet: språkliga funktioner, språkutvecklingsteorier, språklig medvetenhet och tidig lässtimulans.
- Läroplan och kursplan som grund för undervisningen
Matematisk medvetenhet och grundläggande matematik,
Kunskaper och färdigheter angående begreppsbildning i matematik, matematik som skolämne, taluppfattning och matematiska miljöer.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Arnqvist, A
  • Titel: Barns språkutveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Björklund, C
  • Titel: Bland bollar och klossar. Matematik för de yngsta i förskolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Doverberg, Elisabet
  • Titel: Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1-5 år och deras lärare
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: NCM, göteborgs universitet
  • Författare/red: Eriksen Hagtvet, B
  • Titel: Språkstimulering. Del 1 Tal och skrift i förskoleåldern
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Natur & kultur
  • Författare/red: Johnsen Höines,Marit
  • Titel: Matematik som språk- Verksamhetsteoretiskta
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lindö, R
  • Titel: Det tidiga språkbadet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nämnaren TEMA
  • Titel: Matematik från början.
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Persson, A. & Wiklund, L
  • Titel: Hur långt är ett äppelskal - tematiskt arbete i förskolan.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket.
  • Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6.
  • Upplaga: 2009
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Svensson, A-K
  • Titel: Språkglädje: Språklekar i förskola och skola
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15