Pedagogik GR (A), Pedagogisk dokumentation och temaarbete i förskola, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Pedagogisk dokumentation och temaarbete i förskola, 15 hp
Education Ba, Pedagogical documentation and theme-oriented work in pre-school

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE012U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-03-02
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- Redovisa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera, leda och planera för lek och andra lärandeaktiviteteter både i förskolan/ förskoleklassens inne- och utemiljö med utgångspunkt i såväl enskilda barns som gruppers förväntningar
- Visa kunskap och förståelse om skillnaden mellan de olika begreppen barnperspektiv och barns perspektiv
- Redovisa förmåga att i förhållande till förskolan/ förskoleklassens verksamhetsmål analysera, dokumentera och reflektera kring barns lärande och utveckling.
- Visa förmåga att redogöra för och uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamheter för barn i ämnet pedagogik

Innehåll

- Pedagogisk dokumentation
- Temaarbete i förskolan

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och examinationer, samt praktiska tillämpningar

Examination

M100: Pedagogik GR(A) Pedagogisk dokumentation och temaarbete i fö, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Arnér, Elisabeth & Tellgren, Britt
  • Titel: Barns syn på vuxna - att komma nära barns perspektiv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 140 s.
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa - kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 183 s.
  • Författare/red: Cato, R, Björndal, R
  • Titel: Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 142 s.
  • Författare/red: Lenz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Varför pedagogisk dokumentation?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 83 s.
  • Författare/red: Nordin-Hultman, Elisabeth
  • Titel: Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 247 s.
  • Författare/red: Persson, Annika & Wiklund, Lena
  • Titel: Hur långt är ett äppelskal?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 229 s
  • Författare/red: Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson Ingrid
  • Titel: Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 255 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Wallin, Karin
  • Titel: Reggio Emilia och de hundra språken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 141 s.
  • Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Lyssnandets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 156 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15