Pedagogik GR (A), Individuella utvecklingsplaner. Uppdragsutbildning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Individuella utvecklingsplaner. Uppdragsutbildning, 7,5 hp
Education A, Individual development

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE016U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-11-08
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- kunna planera och genomföra pedagogiska kartläggningar
- kunna använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingplaner och åtgärdsprogram
- utifrån ett inkluderande förhållningsätt lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar i behov av stöd behöver.

Innehåll

Kursen har följande innehåll

- pedagogisk kartläggning,
- kunskapsbedömning,
- individuella utvecklingsplaner,
- utvecklingssamtal,
- åtgärdsprogram.

Behörighet

Alternativt lärarexamen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
  • Titel: Åtgärdsprogram i praktiken:att arbeta med elevdokumentation i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Hofvendal, Johan
  • Titel: " Noa har inga fel": om bristfokus i skolans utvecklingssamtal
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Artikel i Utbildning & Demokrati, nr 3 2006. Pedagogiska institutionen, Örebro Universitet
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Juul, Jesper & Jensen, Helle
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Korp, Helena
  • Titel: Kunskapsbedömning : hur, vad och varför
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling, Forskning i fokus
  • Webbadress: www.skolutveckling.se
  • Kommentar: 175 s.
  • Författare/red: Lindgren & Sparrman
  • Titel: Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation.
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Göteborgs universitet
  • Kommentar: ISSN 1401-6788 Pedagogisk forskning i Sverige nr 1-2 11 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 21 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer; För arbete med åtgärdsprogram
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 23 s.
  • Författare/red: Strandberg, Leif
  • Titel: Bland mentorer, IUP och utvecklingsplaner
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Nordstedts akademiska förlag
  • Kommentar: 138 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine, Månsson, Annika
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Artikel i Nordisk Barnehageforskning Vol 1 nr 1
  • Webbadress: http://www.nordiskbarnehageforskning.no/
  • Kommentar: 14 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine, Månsson, Annika
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan
  • Ort: Pedagogiska institutionen Örebro universitet
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Artikel i Utbildning & Demokrati nr 3
  • Kommentar: 29 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine, Månsson, Annika
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
  • Ort: Pedagogiska institutionen Örebro universitet
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Artikel i Utbildning & Demokrati nr 2
  • Webbadress: www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/wallroth_maansson13_2.pdf
  • Kommentar: sid 82-102.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: PM 2006-06-15 Individuella utvecklingsplaner i förskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Läses av dig som arbetar i förskolan.
  • Författare/red: Skolverket; Stödmaterial
  • Titel: Att skriva skriftliga omdömen
  • Upplaga: 2009
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket; Stödmaterial
  • Titel: IUP-processen. Arbetet med den individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Ej obligatorisk.
  • Författare/red: Skolverket; Stödmaterial
  • Titel: Rektors arbete med IUP – stöd för analys av utvecklingsbehov
  • Upplaga: 2009
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Läses av dig som arbeter som skolledare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15